Ribje olje zmanjša tveganje za možgansko kap za več kot za četrtino

Ribje olje zmanjša tveganje za možgansko kap za več kot za četrtino

1.2.2019, 00:00 Stroke, R. M. Z. Kako zdravimo
Ribje olje vsebuje nenasičene omega 3 maščobne kisline, ki znižujejo tveganje za možgansko kap, je pokazala raziskava danskih znanstvenikov, objavljena v zadnji številki strokovne revije Stroke. Še posebej koristna je EPA (eikozapentanojska kislina).


Ribje olje varuje pred boleznimi srca in ožilja ter zmanjšuje tveganje za možgansko kap. Vsebuje dve za pravilno delovanje telesa izjemno pomembni omega -3 maščobni kislini: EPA in DHA. Ker ju telo ne proizvaja samo, ju moramo vanj vnesti s hrano ali s prehranskimi dopolnili. 

Redno uživanje mastnih rib, ki so največji naravni vir EPA in DHA, je zato še kako na mestu, še posebej, ker ribe vsebujejo tudi številna druga hranila, ki pripomorejo k temu, da se počutimo dobro in funkcioniramo normalno.

Za bolnike, ki jih ogroža možganska kap, je še posebej pomembna EPA, ki k zmanjšanju tveganja pripomore več kot DHA oziroma ribje olje kot celota, trdijo danski raziskovalci. Ugotovitve so rezultat njihovih meritev omega 3 v maščobnem tkivu: večje, kot so bile vrednosti EPA, manj pogosta je bila možganska kap.

Kako je potekala raziskava?

Na Danskem so analizirali podatke za 55 tisoč ljudi, ki so sodelovali v veliki danski populacijski študiji Danish Diet, Cancer and Health, znotraj katere jih je 3400 dalo v analizo svoje maščobno tkivo. Podatke o pogostnosti možganske kapi so pridobili iz nacionalnega registra bolnikov. 

1879 oseb, ki so sodelovale v študiji, jih je v obdobju 13,5 let doživelo možgansko kap. Za 1755 od njih so imeli na razpolago njihovo maščobno tkivo. Slednje je namreč dober pokazatelj prehranskih navad, boljši kot analiza krvi. 

Izkazalo se je, da so bile vrednosti EPA omega 3 maščobne kisline v tkivu pri tistih, ki so doživeli možgansko kap, bistveno nižje kot v tkivu tistih, ki je niso. 

Izkazalo se je tudi, da je bilo pri tistih z več EPA omega 3 maščobne kisline manj ateroskleroze in ishemične bolezni srca (pri slednji gre za to, da je preskrba srca s kisikom motena ob minimalnem naporu ali mirovanju).

Predvsem pomemben vnos EPA omega 3 maščobne kisline

Danska raziskava je tako potrdila ugotovitve velike populacijske študije REDUCE-IT, ki je pokazala, da uživanje prehranskih dopolnil z visoko vrednostjo EPA omega 3 maščobnih kislin drastično, za kar 28 odstotkov, zmanjša tveganje za možgansko kap. Izsledki so pomembni zato, ker se številne študije še vedno osredotočajo na dobrobiti obeh omega-3 maščobnih kislin, čeprav postaja jasno, da ključno vlogo pri varovanju srca in ožilja igra EPA. 

Zgodba se zdi podobna tisti s holesterolom, ko je do potrditve, da visoke vrednosti holesterola v krvi niso nujno nekaj slabega, pač pa da je pomembno razmerje med obema vrstama (HDL, katerega visoke vrednosti varujejo žile, in LDL, katerega visoke vrednosti škodujejo), trajalo več let. Tudi vnašanje veliko omega 3 maščobnih kislin nujno ne vodi odlično delujoče srce in zdrave žile, pomembno je, da med njimi prevladuje EPA. 

Foto: Pixabay

Sorodne vsebine:



Spletno mesto uporablja piškotke, da lahko razločujemo med obiskovalci in izboljšujemo delovanje strani. Z uporabo strani soglašate z uporabo piškotkov.