Novorojenčki vidijo besede, sposobnost prirojena in pomembna za razvoj govora

Verbalno sporazumevanje ljudi najbolj loči od ostalih živalskih vrst. Novorojenčki se na besede odzivajo bolj kot na podobe. Besede ne samo slišijo, ampak jih tudi vidijo.

VWFA je specifično območje v možganih, specializirano samo za interpretacijo besed. Razvija se po rojstvu – ko dojenčku beremo, se pogovarjamo z njim… Foto: Bigstock

Del možganov novorojenčkov – območje vizualne besedne komunikacije (VWFA), jim omogoča, da dobesedno vidijo besede, še preden so vsakodnevno izpostavljeni specifičnemu jeziku. To vodi v izrazito dojemljivost za verbalno komunikacijo.

Vgrajena sposobnost za interpretacijo besed

VWFA je specifično območje v možganih, specializirano samo za interpretacijo besed. Razvija se po rojstvu – ko dojenčku beremo, se pogovarjamo z njim… Do sedaj je veljalo, da se VWFA v najbolj zgodnjem otroštvu odziva enako kot vsi ostali možganski centri, ki procesirajo podobe obrazov, prizorov, predmetov… Selektiven za besede in črke naj bi postal šele takrat, ko se otroci naučijo jezika. Vendar temu ni tako. Ob rojstvu je VWFA s centrom za verbalno sporazumevanje v možganih funkcionalno povezan bolj kot z drugimi področji, pojasnjujejo raziskovalci.

Analizirali so slike fMRI možganov (funkcionalne magnetne resonance) 40 novorojenčkov, starih manj kot teden dni, ki so bili del projekta Developing Human Connectome Project). Primerjali so jih s slikami fMRI možganov pri 40 odraslih, ki so sodelovali v ločenem projektu Human Connectome. Zanimal jih je točno določeni del možganov – VWFA, ki se nahaja tik poleg možganskega centra, ki obdeluje obraze. Domnevali so, da med njima pri novorojenčkih ne bo nobene razlike. Izkazalo se je, da temu ni tako.

Možganske povezave za branje razvite ob rojstvu

“Obrazi imajo “tehnično” nekatere enake lastnosti enake kot besede – oboji potrebujejo visoko prostorsko ločljivost, da jih tolmačimo pravilno. Ugotovili smo, da se pri novorojenčkih VWFA v aktivnosti in procesiranju razlikuje od dela možganov, ki prepoznava obraze. V praksi to pomeni, da vidijo besede, še preden so jim po rojstvu sploh izpostavljeni,” pojasnjujeo avtorji.

Ekipa zdaj analizira fMRI posnetke možganov 3 in 4 leta starih otrok, da bi izvedeli več o tem, kaj se v VWFA dogaja, preden se otroci naučijo brati, in na katere vizualne impulze se odziva. Cilj je izvedeti, kako se človeški možgani naučijo brati ter razumeti razlike v bralnem vedenju – kar bi lahko bilo koristno pri preučevanju disleksije in drugih razvojnih motenj. Če bomo razumeli, kaj se v VWFA dogaja takoj po rojstvu, bomo bolje razumeli tudi, kako človeški možgani razvijejo sposobnost branja in kaj pri tem lahko gre narobe, so prepričani avtorji.

Viri:

Malik F, Marwaha R. Developmental Stages of Social Emotional Development In Children. Feb 2022. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing. PMID: 30521240.

Ohashi H, Ostry DJ. Neural Development of Speech Sensorimotor Learning. J Neurosci. May 2021. doi: 10.1523/JNEUROSCI.2884-20.

Li J, Osher DE, Hansen HA, Saygin ZM. Innate connectivity patterns drive the development of the visual word form area. Sci Rep. Oct 2020. doi: 10.1038/s41598-020-75015-7.

Leppänen PH, et al. Infant brain responses associated with reading-related skills before school and at school age. Neurophysiol Clin. Feb 2012. doi: 10.1016/j.neucli.2011.08.005.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj