Zgodnješi vstop v šolo – slabše duševno zdravje otrok

Otroci, ki v prvi razred osnovne šole vstopajo mlajši, imajo večje tveganja za slabše duševno zdravje kasneje v življenju.

Vstop v osnovno šolo je vznemirljiv, a včasih zahteven mejnik za otroke in njihove družine. Ponekod v šolske klopi sedejo otroci, ki še niso dopolnili niti pet let starosti. Foto: Bigstock

Običajna starostna meja za vstop otrok v prvi razred osnovne šole je v večini evropskih držav 5 ali 6 let. Pri nas je ta meja šest let in vse več je staršev, ki jo poskušajo za eno leto odložiti. Zdaj temu, da imajo prav, pritrjuje tudi znanost.

Vstop v šolo zahteven mejnik

Vstop v osnovno šolo je vznemirljiv, a včasih zahteven mejnik za otroke in njihove družine. Ponekod v šolske klopi sedejo otroci, ki še niso dopolnili niti pet let starosti. Študijo, v katero so zajeli več kot 2000 otrok v 80 osnovnih šolah v Devonu (Velika Britanija), je potrdila korelacijo med duševnim zdravjem otrok in starostjo, pri kateri gredo v 1. razred osnovne šole. Mlajši, kot so, bolj verjetno je, da bodo kasneje imeli slabše duševno zdravje. Vzrok je v stresu, ki se lahko izkaže kot »prelomna točka« za ranljivejše otroke – na primer tiste, ki so se rodili prezgodaj ali se spopsdajo z učnimi težavami, pojasnjujejo raziskovalci.

Kompleksnejše potrebe mlajših otrok

Študijo je vodila Anna Price iz Medicinske fakultete Univerze Exter, mati otroka s posebnimi potrebami. Sredi leta rojeni deček pri dobrih petih letih zaradi diagnosticiranih učnih težav ni bi zrel za vstop v šolo. “Velik nabo podatkov je omogočilo, da temeljito preučimo, kaj se dejansko dogaja v praksi. Ugotovili smo, da se mlajši otroci v šoli slabše počutijo, kar ima lahko dolgoročne posledice. Še posebej, če gre za otroke, ki se spopadajo tudi z drugimi težavami.

Izkazalo se je tudi, da imajo mlajši prvošolčki bolj kompleksne potrebe kot njihovi starejši vrstniki – kar je v šolskem programu pogosto spregledano. Naše ugotovitve bodo staršem in učiteljem pomagale sprejeti odločitve, ki bodo za otroke najboljše,” pravi Price. Raziskovalci so preučili tudi vpliv starosti prvošolčkov na  raven sreče in vedenje otroka. V nasprotju s prejšnjimi raziskavami niso ugotovili, da bi bili (naj)mlajši otroci kaj manj srečni, tudi vpliva na vedenje ni bilo. So pa šole, ki so bile vklučene v študijo, izrazito prakticirale delo delo v zelo majhnih skupinah, kar je pozitivno vplivalo na merjene parametre.  

Slovenija: vse več odlogov na predlog staršev

Pri nas morajo starši v prvi razred osnovne šole vpisati otroke, ki bodo v koledarskem letu, v katerem bodo začeli obiskovati šolo, dopolnili starost 6 let. Otroku se lahko začetek šolanja na predlog staršev, zdravstvene službe oziroma na podlagi odločbe o usmeritvi, odloži za eno leto.

Če odlog predlagajo starši ali zdravstvena služba, je ugotavljanje pripravljenosti otroka za vstop v šolo obvezno. O odložitvi začetka šolanja odloči ravnatelj na podlagi obrazloženega mnenja strokovne komisije, ki jo sestavljajo šolski zdravnik, svetovalni delavec ter vzgojitelj oziroma učitelj, piše na spletni strani pristojnega ministrstva. V zadnjih desetih letih se je delež otrok, ki so šolski prag prestopili z enoletnim zamikom, v Sloveniji potrojil. V šolskem letu je bilo takih že 12,5 odstotkov prvošolčkov.  

Povezavo do izvirne raziskave najdete TUKAJ.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj