Talent za matematiko: Imamo ga vsi, razlik med spoloma ni

Matematika velja za strah in trepet osnovnošolskih in srednješolskih učilnic, okrog nje pa je zgrajenih kup predsodkov in napačnih prepričanj. Eno od pogostejših je, da se možgani dečkov in deklic po nadarjenosti za matematiko razlikujejo in da je oba spola ne dojameta enako hitro.

Študije so pokazala, da otroci že precej preden se naučijo govoriti, razumejo matematiko in jo tudi intenzivno uporabljajo. Foto: Bigstock

Eden od najbolj pogostih predsodkov, ki ni zasidran samo v splošni javnosti, pač pa tudi v strokovni, je, da se sposobnost za matematiko razlikuje po spolu. Dečkom naj bi matematika »ležala« bolj, kot deklicam. Nove ugotovitve kažejo, da temu ni tako. Zadnje študije kažejo, da imamo nadarjenost za matematiko vsi, saj gre za sistem, s katerim si pomagamo pri razlagi sveta okrog sebe (čeprav ga pogosto ne imenujemo matematika). V nas je preprosto vgrajen.

Zadnje študije kažejo, da imamo nadarjenost za matematiko vsi.

Zgodnje otroštvo in matematika

Seveda okolje že v obdobju, ko se razvijamo v maternici, vpliva na to, kako se bo nadarjenost za matematiko izrazila, zgodba pa se intenzivno nadaljuje tudi po rojstvu. Študije so pokazala, da otroci že precej preden se naučijo govoriti, razumejo matematiko in jo tudi intenzivno uporabljajo. Nezavedno se naučijo njenih pravil in jih z lahkoto »vpeljejo« v prakso predvsem takrat, ko se je treba naučiti nekaj novega. Bolj, kot je okolje tozadevno stimulativno, prej otroci pravila osvojijo.

Preučili razvoj možganov dečkov in deklic

Dr. Jessica Cantlon iz Univerze Carnegie Mellon je vodila raziskovalno skupino, ki je preučila razvoj možganov dečkov in deklic. Izvedli so prvo študijo nevrografskih slik možganov sploh, s katero so ocenili biološke razlike med spoloma pri matematičnih sposobnostih majhnih otrok. Vanjo so zajeli 104 otroke v starosti od 3 do 10 let. 55 od njih je bilo deklic. Z MRI so jim izmerili možgansko aktivnost med gledanjem videa na temo štetja in seštevanja.

Raziskovalci niso našli nobene razlike v tem, kako fantje in deklice procesirajo matematične naloge.

Možgani obojih enako anagžirani

Raziskovalci so primerjali rezultate dečkov in deklic z namenom, da bi ocenili morebitne razlike v razvoju možganov. Rezultate so primerjali s posnetki delovanja možganov odraslih (63 odraslih; 25 žensk), ki so jim predvajali enaki video.

Po številnih statističnih primerjavah Cantlonova in njena ekipa niso ugotovili razlik v razvoju možganov deklet in fantov. Poleg tega raziskovalci niso našli nobene razlike v tem, kako fantje in deklice procesirajo matematične naloge. Možgani obojih so bili enako angažirani.

Otroci že precej preden se naučijo govoriti, razumejo matematiko in jo tudi intenzivno uporabljajo.

Dečki deležni več spodbude

“Ne gre samo za to, da fantje in dekleta uporabljajo matematično mrežo na enak način, ampak so podobnosti očitne v celotnih možganih,” je povedala dr. Alyssa Kersey iz Univerze Chicago. »To je pomemben opomnik, da smo si ljudje bolj podobni, kot smo si pripravljeni priznati.«

Izpostavila je tudi, da družba in kultura usmerjata deklice proč od vadbe veščin, ki spodbujajo matematiko. Prejšnje študije namreč kažejo, da družine z dečki preživijo več časa v igrah, ki vključujejo prostorsko spoznavanjem med poukom matematike pa so slednji deležni več pozornosti in spodbude.«

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj