Učinek popularnih diet največji v prvih šestih mesecih

Paleo, Atkinsova in DASH dieta so v zadnjih letih pridobile na popularnosti, saj poleg izgube telesne teže obljubljajo tudi druge koristi za zdravje, na primer znižanje krvnega tlaka in padel holesterola ter trigliceridov v krvi.

Ljudje, ko so se prehranjevali po Atkinsu, so v pol leta izgubili povprečno 6 kilogramov. DASH dieta pa je telesno težo znižala za 8 kilogramov v 6 mesecih. Foto: Bigstock

Raziskovalci so ugotovili, da popularne diete učinkujejo zgolj eno leto, povprečna izguba teže po pol leta pa je 4 kilograme. Potem se ljudje zredijo nazaj, in tudi pozitivni zdravstveni učinki izzvenijo. Izkazalo se je tudi, da je mediteranski način prehranjevanja edini, ki “vzdrži” na dolgi rok ter tudi izpolnjuje zdravstvene trditve.

Atkins ali paleo?

Sistematični pregled 121 raziskav so izvedli na kanadski univerzi McMaster, ugotovitve pa objavili v ugledni reviji The British Medical Journal (BMJ). Raziskali so 14 različnih diet, vključno s priljubljenima Atkinsovo in paleo deito. Atkinsova dieta spodbuja ljudi, naj omejijo vnos ogljikovih hidratov, medtem ko paleo dieta pomeni jesti hrano, po kateri so posegali naši predniki: malo ogljikovih hidratov in veliko beljakovin.

Dolgoročno učinkuje le mediteranska dieta

Povprečna starost udeležencev v analiziranih študijah je bila 49 let, vsi pa so imeli prekomerno telesno težo ali debelost. Po enem letu vztrajanja pri dietah so bili komaj kaj lažji, kot na začetku: razlika v telesni teži je bila le še kilogram do dva. Znova se je pokazalo, da je za izboljšanje zdravja najboljši mediteranski način prehranjevanja z veliko zelenjave, sadja, oreščkov, živil s celimi zrni in minimalno rdečega mesa. Telesna teža se zniža, slabi holesterol prav tako, pozitivni učinki so tudi na povišan krvni tlak.

DASH dieta najbolj “oklestila” kilograme

Od preglednih diet sta se najbolje izkazali atkinsova in DASH dieta: najbolj sta znižali telesno težo in tudi krvni tlak. Ljudje, ko so se prehranjevali po Atkinsu, so v pol leta izgubili povprečno 6 kilogramov. DASH dieta pa je telesno težo znižala za 8 kilogramov v 6 mesecih. DASH dieta predpisuje uživanje veliko sadja in zelenjave, pa tudi polnozrnatih žitaric in mlečnih izdelkov z nizko vsebnostjo maščob. Vendar so po enem letu tudi pri njima učinki izginili.

Izkazalo se je tudi, da sploh ni pomembno, za katero dieto se odločimo. Razlike v izgubi telesne teže so le v prvih šestih mesecih. Vse analizirane diete tudi niso pripomogle k izboljšanju ravni koristnega holesterola HDL in niso zmanjšale sistemskega vnetja.

Namesto dietiranja celostna sprememba življenjskega sloga

Profesor Gordon Guyatt, soavtor študije, je dejal: „Glavno sporočilo te raziskave je, da različne vrste diet lahko povzročijo zmerno hujšanje in na kratek rok znižajo krvni tlak in znižajo slab holesterol. Toda koristi po enem letu izginejo. Če želimo doseči dolgoročne učinke, je celostno bolj zdrav življenjski slog veliko boljša ideja kot specifična prehrana.“

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj