Imate občutek, da bi potrebovali še en dopust?

Lija L. Miljavec bo na portalu revijazamojezdravje.si tedensko objavljala kolumne pa tudi odgovarjala na vaša vprašanja. Pišite na revijazamojezdravje@kinoks.si, vprašanje bomo posredovali strokovnjakinji in na spletni strani tudi odgovorili.


Reden dopust ali oddih od dela je po več raziskavah eden od pomembnih dejavnikov ohranjanja psihičnega in fizičnega zdravja. Foto: Bogstock

Reden dopust ali oddih od dela je po več raziskavah eden od pomembnih dejavnikov ohranjanja psihičnega in fizičnega zdravja. Dopust nam da priložnost, da si ponovno napolnimo baterije, se nekoliko upočasnimo, spremenimo rutino, in preživimo par dni ali tednov tako, kot si zaželimo, brez zunanjih pritiskov in zahtev, ki nas sicer spremljajo med letom. Dopust nam lahko pomeni tudi čas in priložnost za povezovanje z nam pomembnimi osebami in negovanje odnosov.

Lija L. Miljavec je specializantka integrativne psihoterapije na inštitutu IPSA. V svoji zasebni praksi nudi psihoterapevtsko obravnavo osebam, ki se soočajo z depresivnimi stanji, tesnobo, izgorelostjo in drugimi razpoloženjskimi težavami. Več informacij najdete na spletni strani www.psihoterapeutica.si

A vendar – ne zgodi se redko, da imajo ljudje, ko pridejo iz dopusta, že čez nekaj delovnih dni občutek, da bi potrebovali še enega. Nekakšen dopust po dopustu torej. Nekateri začutijo utrujenost, drugi se soočajo s tesnobo že nekaj dni pred koncem dopusta, spet tretji ob nastopu dela po daljšem oddihu čutijo do tega, da morajo v službo, velik odpor. Namesto napolnjenih baterij, sveže energije, novega delovnega zagona nas torej pričaka gmota neprijetnih občutkov. Kaj narediti z vsem tem? Iti nazaj na dopust bi morda bila rešitev, čeravno kratkotrajna. Žal ali na srečo večina te možnosti nima. Zato je bolje pogledati globje, narediti morda kratko evalvacijo našega načina dopustovanja, dolžine dopusta in tudi naših občutij v zvezi s službo, ki jo opravljamo. Iskren pogled vase vam lahko služi kot dober smerokaz o tem, v katero smer načrtovati naslednji dopust, da bo le-ta dosegel svoj namen, na kaj morate biti pri planiranju in udejanjanju oddiha še posebej pozorni, in v končni fazi, ali potrebujete kakšno spremembo tudi na področju svoje trenutne zaposlitve.

V pomoč pri oblikovanju svojega idealnega oddiha so vam lahko spodnja vprašanja. Ni pravilnih in ni napačnih odgovorov, svetujem pa vam, da pri odgovarjanju upoštevate specifično naravo vsakega posameznika. Nekaj, kar ustreza sodelavcu, partnerju ali prijatelju, ne ustreza nujno tudi vam. Zato poskušajte biti pri odgovarjanju čim bolj iskreni do sebe, ter upoštevajte svoje želje in potrebe. Če se znajdete pri kakšnem vprašanju v zadregi in ne veste, kaj bi odgovorili, nič hudega – naj vam služi kot povabilo k nadaljnjemu raziskovanju sebe in svojih preferenc dopustovanja.

Pomislite sedaj na svoj zadnji dopust in prvih nekaj dni po dopustu in poskusite odgovoriti na vprašanja:

  • Kakšen je bil cilj vašega dopusta?
  • Ali ste svoj cilj dosegli? Če je vaš odgovor »ne« – kaj je bil po vašem mnenju glavni vzrok za to?
  • Vam je dolžina vašega zadnjega dopusta ustrezala ali menite, da bi za popolno regeneracijo potrebovali več dni?
  • Ste mnenja, da ste človek, ki mu je bolj blizu več krajših oddihov čez leto ali pa se vam zdi, da si bolj spočijete, če imate v letu zgolj eden ali dva daljša oddiha?
  • Ali ste v tednu po vrnitvi iz dopusta čutili fizično utrujenost? Če ste odgovorili z da, kaj menite, je bil vzrok za to? Imate morda idejo, kaj bi lahko v prihodnje storili drugače, da se to ne bi več ponovilo (v takšni meri)?
  • Ali ste v tednu po vrnitvi iz dopusta čutili psihično utrujenost? Če ste odgovorili z da, kaj menite, je bil vzrok za to? Imate morda idejo, kaj bi lahko v prihodnje storili drugače, da se to ne bi več ponovilo (v takšni meri)?
  • Ste se uspeli med dopustom popolnoma odklopiti od službe ali pa ste morda preverjali elektronsko pošto, odgovarjali na klice, zaključevali kakšen nedokončano zadevo ali pa le v mislih premlevali projekte, ideje, težave povezane s službo? Kaj vas je vodilo v to? Ali stik s službo med dopustom od vas pričakujejo nadrejeni, podrejeni, sodelavci, ali kar vi sami? Se vam zdi, da je to ravnanje kakorkoli povezano z vašim počutjem oz. utrujenostjo ob vrnitvi na delo? Kaj bi lahko v zvezi s tem spremenili v prihodnjih oddihih?

Ne glede na to, kje ste s svojim počutjem po dopustu sedaj, ni nikoli prepozno za spremembe. Želim vam, da bo naslednje dopustovanje čim bolj po vaši meri, četudi morda zelo drugačno od dosedanjega. Upajte si slediti svojim željam in potrebam, začenši s časom, s katerim lahko prosto razpolagate in ki je v prvi vrsti namenjen temu, da si napolnimo baterije. To pač potrebujemo, da se lahko čim bolje soočamo z izzivi, ki nam jih na pot postavlja tako naše delo kot tudi življenje samo.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj