Za oster um in dobro koncentracijo v zrelih letih

Avtor: Journal of Neurology, M. Š.

Upad kognitivnih funkcij se zdi samoumeven spremljevalec staranja in mnogi se vnaprej sprijaznijo, da jim um ne bo več služil tako dobro, kot jim je nekdaj. Znanstveniki pravijo, da to ne drži in da za možgane velja enako, kot za ostale dele telesa: trening je tisto, kar najbolj šteje.

Trenirani možgani starejših delujejo bolje in hitreje, kot lenobni možgani mlajših. 

Z naslednjimi nasveti boste poskrbeli za oster um, dobro koncentracijo in odlično mentalno funkcioniranje v vseh obdobjih življenja.

Uporabljajte možgane

Ljudje, ki ležijo v postelji, izgubijo mišično maso. Ljudje, ki ne uporabljajo možganov, izgubijo miselne sposobnosti. Treniranje možganov ohranja bister um, tehnik, ki jih lahko prakticira vsakdo, pa je veliko. Naj naštejemo nekatere: branje (knjig, revij, časopisov, vsebin na spletu…), poslušanje radia (zahteva drugačno delo možganov, kot gledanje televizije), igranje družabnih iger, učenje novega jezika (raziskave potrjujejo, da ljudje, ki govorijo dva jezika, redkeje zbolevajo za demenco), osvajanje novih znanj (v zrelih letih, ko otroci odidejo in kariera ni več na prvem mestu, si lahko vzamete čas za uresničitev mladostnih sanj).

Izvajajte nevrobiko

Se spomnite igric iz otroštva, ko ste govorili nazaj? Raziskovalci Univerze Duke so razvili serijo vaj, ki jo jih poimenovali nevrobika, ki možgane izzovejo, da delujejo drugače, kot so navajeni. Osnovna ideja je, se da za to uporabi čute, ki so ključ do učenja. 

In kako to izgleda v praksi? 

Začnite uporabljati drugo roko: če ste desničar, začnite nekatera opravil zavestno opravljati z levo roko (in obratno), na primer odklepanje vrat, uporabljanje jedilnega pribora, nalaganje špecerije v nakupovalno košaro ali vrečko; iz službe ne hodite vedno po isti poti; zaprite oči in se poskusite spomniti okusa hrane; govorite »nazaj itd. 

Ljubka otroška igrica, ki jo lahko prakticirate tudi v odraslosti, je »igra imen«, pri kateri si za osebna imena izmislite šaljivo rimo, na primer »Žiga v telovadnici miga«. Bolj kompleksna kot je, bolj boste razgibali možgane, zanjo pa lahko uporabite tudi predmete okoli vas in jo izvedete v mislih.

Bodite fizično aktivni

Fizična aktivnost, ki resnično koristi telesu in umu je tista, pri kateri se vam srčni utrip tekom vadbe konkretno pospeši (na 90 ali več, vendar naj ne preseže 75 odstotkov maksimalnega, ki ga izračunate tako, da od 220 odštejete svoja leta). Ste vedeli, da aerobni trening znižuje srčni utrip – slednji iz okrog 70, kot znaša pri popolnoma »sedečih« ljudeh, pri tistih, ki so dobro telesno pripravljeni, pade na 60 ali celo manj. Eden od najboljših aerobnih treningov je hoja v hrib. Fizična aktivnost poveča pretok krvi skozi možgane in izboljša povezave med možganskimi celicami. Dokazano izboljša koncentracijo in spomni, krepi domišljijo in sposobnost načrtovanja.

Izberite prehrano, ki koristi možganom

Hrana, ki koristi telesu in je »prijazna« do vaših kilogramov, srca in ožilja ter obsega pasu, je dobra tudi za možgane. Raziskave kažejo, da debelost v srednjih letih za skoraj dvakrat poveča tveganje za demenco na starost. Pisana sadje in zelenjava, cela zrna, zdrave maščobe (oljčno olje itd.), ribe in belo meso, za žejo pa voda in kozarec vina ali piva pri kosilu…. Klasično zdravo prehranjevanje je recept, ki tudi možgane ohranja v dobri »formi«.

Alkohol: Da, ampak po pameti

Preveč alkohola naenkrat ohromi presojo,govor, spomin in gibanje, kar vemo vsi. Dolgoročne posledice pretiranega uživanja alkohola so vidne tudi na možganih: skrči čelni reženj, in to za stalno.

Igrajte video igrice

Nekatere raziskave so potrdile, da igranje videoiger stimulira dele možganov, ki so odgovorni za gibanje, spomin, načrtovanje in fino motoriko.

Igrajte inštrument (ali se ga začnite učiti)

Glasbena šola v otroštvu se »povrne« na starost. Enako velja, če ste glasbeni samouk. Igranje inštrumenta krepi mentalne funkcije, ki sicer nimajo nič skupnega z glasbo, na primer spomin, sposobnost načrtovanja, koordinacijo in fino motoriko. Učenje inštrumenta je zabavno, in nikoli ni prepozno, da se ga lotite.

Ohranite družabne stike

Prijatelji so v zrelih letih enako pomembni kot v mladosti, vendar podatki kažejo, da s staranjem število socialnih stikov upada. Govorjene z drugimi bistri um, ne glede na to, kje poteka: doma, v službi, pri prijateljih, v društvi, ki ste se mu priključili… Torej – telefon v roke in »na čvek«! Pogovor tudi pomaga olajšati stres, ki je še eden od velikih »uničevalcev« možganov, saj dokazano poškoduje sivo možganovino, v kateri se nahajajo centri, ki shranjujejo in procesirajo informacije.

Naspite se

Pošten spanec prej in potem, ko se lotite novih mentalnih nalog, pomaga, da boste pri slednjih bolj uspešni. Če dan začnete neprespani, se to pozna pri vseh aktivnostih čez dan. Nova znanja težje osvajate in koncentracija je slabša. Če si privoščite počitek potem, ko se je učenje končalo, možgani v tem času procesirajo, uredijo in primerno odložijo nove informacije ter jih pripravijo tako, da jih boste z najmanj težav lahko uporabili kasneje. Odrasli potrebujejo 7 do 8 ur spanca na dan. 

Sorodne vsebine: 

Foto: Bigstock

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj