5 minutna vadba namesto zdravil za krvni tlak

5-minutna dihalna vadba znižuje krvni tlak bolj kot ostale oblike vadbe vadba in enako kot zdravila.

Našli smo novo obliko zdravljenja, ki znižuje krvni tlak, brez, da bi ljudem prepisovali farmakološke spojine ali težko izvedljivo aerobno vadbo, pravijo avtorji. Foto: Bigstock

Gre za tako imenovani IMST trening, s katerim fizično krepimo dihalne mišice, izvajamo pa ga s posebno napravo. Vadba je preprosta, izvajamo jo doma, vzame pa nam vsega 5 minut na dan.

Učinkovita preventiva bolezni srca in ožilja

Nova raziskava CU Boulder kaže, da IMST vadba znižuje krvni tlak enako ali bolje kot aerobna vadba in zdravila. Objavljena je bila 29. junija 2021 v Journal of the American Heart Association in ponuja doslej najmočnejše dokaze za učinkovitost IMST pri preventivi bolezni srca in ožilja. Slednje so – kljub temu, da jih z načinom življenja lahko preprečimo oziroma ustavimo, še vedno najpogostejši vzrok smrti v razvitem svetu.

“Obstaja veliko strategij, za katere vemo, da ljudem pomagajo ohranjati zdravje srca in ožilja, ko se starajo. V resnici pa si le redko zanje dovolj časa in truda,” pravi prvopodpisani avtor objave dr. Daniel Craighead, docent na oddelku za integrativno fiziologijo CU Boulder. “IMST lahko opravite v petih minutah doma, medtem ko gledate televizijo.”

Izboljšanje kardiovaskularnega in kognitivnega zdravja

IMST metoda je bila razvita v osemdesetih letih prejšnjega stoletja kot način za pomoč bolnikom z boleznimi dihal. Omogoča krepitev trebušne prepone in drugih dihalnih mišic s pomočjo posebne ročne naprave v obliki cevi. Od uporabnika zahteva močno vdihavanje – ker pri tem ustvari upor, ki ga je mogoče regulirati. Sprva so priporočali 30-minutno vadbo na dan ob nizkem povratnem uporu naprave. V zadnjih letih pa Craighead in ekipa testirajo časovno učinkovitejši protokol – 30 vdihov na dan pri visokem povratnem uporu. Rezultati so spodbudni: izboljšata se kardiovaskularno in kognitivno zdravje ter celo športni dosežki.

Znižanje krvnega tlaka primerljivo z zdravili

Novo raziskavo so opravili na 36 sicer zdravih odraslih, starih od 50 do 79 let, vendar s povišanim sistoličnim krvnim tlakom (120 milimetrov živega srebra ali več). Polovica je šest tednov izvajala IMST na napravi z visoko odpornostjo (30 vdihov na dan), polovica pa jih je bila na placebu – kjer povratnega upora v napravi skoraj ni bilo. Po šestih tednih so opazili, da se je v skupini, ki je izvajala IMST na »pravi« napravi, sistolični krvni tlak v povprečju znižal za devet točk – kar je primerljivo z učinkom, ki ga imajo zdravila.

Izboljšanje elastičnosti arterij in dušikovega oksida

Tudi šest tednov po prenehanju izvajanja IMST je učinek še trajal. Opazili so tudi 45 odstotno izboljšanje delovanja žilnega endotelija (sposobnost arterij, da se po stimulaciji razširijo), in znatno povečanje ravni dušikovega oksida. Dušikov oksid je molekula, ki je zelo pomembna za elastičnost arterij in preprečuje kopičenje žilnih oblog. Njegova raven s starostjo naravno upada. Koristi IMST treninga po režimu 30 vdihov na dan ob visokem povratnem uporu pa – na presenečenje veh, še kar ni bilo konec. Tudi vnetni markerji in znaki oksidativnega stresa (ki povečajo tudi tveganje za srčni napad), so bili po vadbi IMST občutno nižji.

Vadba še posebej koristna za ženske po menopavzi

Avtorji so posebej izpostavili tudi, da ljudje pri IMST vadbi opravijo kar 95 odstotkov »treninga«. To je izjemno, saj se običajnega aerobnega treninga drži le 40 odstotkov bolnikov z boleznimi srca in ožilja. Našli smo novo obliko zdravljenja, ki znižuje krvni tlak, brez, da bi ljudem prepisovali farmakološke spojine ali težko izvedljivo aerobno vadbo,” poudarja Doug Seals, profesor integrativne fiziologije na CU Boulder. IMST vadba je še posebej koristna za ženske po menopavzi. Ženske v postmenopavzi, ki ne jemljejo dodatnega estrogena, namreč nimajo toliko koristi od aerobne vadbe kot moški, ko gre za delovanje žilnega endotelija. IMST vadba pri njih elastičnost žil izboljša enako kot pri moških.

Raziskavo celoti najdete TUKAJ.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj