Kako pandemija covid-19 vpliva na možgane dojenčkov

Otroci za svoj miselni, intelektualni, čustveni in socialni razvoj potebujejo mnogo tega, za kar jih je pandemija covid-19 oropala. Posledice zanjo biti dolgoročne, prizadele pa bodo na stotisoče otrok.

Razvojni psihologi opozarjajo, da bi lahko imeli nekateri otroci, rojeni med pandemijo covid-19, znatne kognitivne in motorične pomanjkljivosti. Foto: Bigstock

Aktvna interakcija otrok z okoljem se ne začne, ko shodijo ali so zmožni verbalne komunikacije. Niti se ne začne, ko so stari nekaj mesecev. Začne se že pred rojstvom in intenzivno nadaljuje po njem.

Razvojni psihologi opozarjajo, da bi lahko imeli nekateri dojenčki, rojeni med pandemijo covid-19, znatne kognitivne in motorične pomanjkljivosti. Dejavniki, ki prispevajo k temu, so stres mater zaradi pandemije, zmanjšanje interakcije z vrstniki in slabše gibalne sposobnosti. Dojenčki in malčki namreč ogromno le-teh pridobijo med igro z vrstniki. Zdi pa se, da nošenje obrazne maske odraslih in skrbnikov pomembneje ne vpliva na njihove čustvene zaznave.

Slabši rezultati na testih grobe in fine motorike ter komunikacije

Vplivu covid-19 na dojenčke se je temeljto posvetila ekipa iz Presbyterian Morgan Stanley Children’s Hospital v New Yorku. Preučili so komunikacijske in motorične spodobnosti dojenčkov, starih do 6 mesecev, rojenih od leta 2017 naprej. Razdelili so jih v dve skupini -tiste rojene pred pandemijo covid-19 in tiste, rojene med njo, ter ocenili, ali obstajajo nevrorazvojne razlike med obema skupinama. Ugotovitve so jih šokirale. Dojenčki, rojeni med pandemijo, so na testih grobe motorike, fine motorike in  komunikacijskih veščin v povprečju dosegli nižje rezultate kot tisti, ki so bili rojeni pred njo. Ni bilo pomembno, ali je bil starš okužen z virusom, ki povzroča covid-19 ali ne. Zdelo se je, da je vzrok za to nekaj v naravi same pandemije.

Hitro ukrepanje pomaga preprečiti dolgoročne učinke

Zaradi covid-19 so razvojno najbolj ogroženi dojenčki v družinah s slabšim gmotnim in socialnim statusom. Čeprav je za izgradnjo jasnejše slike potrebno več študij, hitro ukrepanje lahko pomaga preprečiti dolgoročno škodo, so prepričani avtorji. Gre (med drugim) za javnozdravstvene politike, ki zmanjšajo stres med nosečnostjo in po rojstvu otroke. Poleg tega je potrebno starše naučiti, da se redno igrajo in pogovarjajo z dojenčki ter iščejo varne priložnosti za igro (tako z vrstniki kot tudi s starejšimi otroki).  

Izolacija oropa igranja ter socialnih interakcij

Stres, povezan s pandemijo med nosečnostjo, pri nekaterih otrocih negativno vpliva na razvoj možganov. Starši z njmi ne komunicirajo na načine, ki spodbujajo telesne in umske sposobnosti. Izolacija, ki je bila ključnega pomena za obvladovanje širjenja koronavirusa, je številne mlade družine in njihove otroke oropala igranja ter socialnih interakcij. Okrnjen je bil tudi čas, ki so ga odrasli ena na ena preživeli z dojenčki in malčki  – interakcija, ki je za njihov razvoj ključnega pomena

Vpliv tud v nosečnosti

Pandemija pa vpliva tudi na razvoj otrok pred rojstvom. Psihologinja Catherine Lebel vodi laboratorij za funkcijske sikovne preiskave možganov na Univerzi Calgary (Kanada). Skuoaj s kolegi je med pandemijo anketirala več kot 8.000 nosečnic. Skoraj polovica jih je poročala o simptomih anksioznosti, medtem ko je imela ena tretjina simptome depresije – veliko višji odstotek kot v letih pred pandemijo. Raziskovalce je zanimalo, kako je to vplivalo na plod v maternici. Izvedli so MRI slikanje možganov 75 dojenčkov 3 mesece po rojstvu. Ugotovili so, da so imeli dojenčki anksioznih in depresivnih mater drugačne strukturne povezave med amigdalo (regijo, ki procesira čustva) in prefrontalno skorjo (področjem, ki je odgovorno za izvršilno delovanje).

Viri:

CL Deoni, Jennifer Beauchemin, Alexandra Volpe, Viren D’Sa, the RESONANCE Consortium. Impact of the COVID-19 Pandemic on Early Child Cognitive Development: Initial Findings in a Longitudinal Observational Study of Child HealthSean. medRxiv 2021.08.10.21261846. doi: https://doi.org/10.1101/2021.08.10.21261846

Brophy-Herb HE, Barlow J, Foley M, Lawler J, von Klitzing K. Infant and early childhood mental health in the context of COVID-19 special issue: A brief overview from the editors. Infant Ment Health J. 2021 Dec 25. doi: 10.1002/imhj.21967. Epub ahead of print. PMID: 34953070.C

Loades ME, Chatburn E, Higson-Sweeney N, et al. Rapid Systematic Review: The Impact of Social Isolation and Loneliness on the Mental Health of Children and Adolescents in the Context of COVID-19. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2020;59(11):1218-1239.e3. doi:10.1016/j.jaac.2020.05.009

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj