Kako prepoznati pomanjkanje železa in se znebiti nekaterih zdravil?

0
128

Avtor: Medscape, M.Š.

Veliko ljudi sploh ne ve, da ima pomanjkanje železa, težave pa pripisujejo drugim vzrokom. Ena od pogostih napak je prepričanje, da imamo v telesu dovolj železa, zgolj na podlagi merjenja hemoglobina v krvi, čeprav za celovito oceno stanja potrebujemo (vsaj) še meritev feritina.

Feritin je celična beljakovina, ki na kontroliran način shranjuje in sprošča železo in je pravi pokazatelj zalog železa v telesu.

Zakaj potrebujemo železo?

Železo je eden od najbolj pomembnih mineralov v našem telesu. Veže se na dve beljakovini: hemoglobin in mioglobin. Hemoglobin pomaga rdečim krvnim celicam »tovoriti« kisik iz pljuč v preostale dele telesa, mioglobin pa skladišči kisik v mišicah. Železo igra pomembno vlogo tudi pri tvorbi hormonov. Feritin je pokazatelj zalog železa v telesu, hemoglobin pa kaže trenutno količino železa v krvi.

Koliko železa vnesemo v telo na dan?

V povprečju s hrano v telo vnesemo okrog 15 miligramov železa na dan, vendar se ga v črevesju vsrka le okrog 10 odstotkov, kar je le malo nad količino železa, ki ga dnevno izgubljamo s potenjem, luščenjem celic kože, ženske z menstruacijo (izguba znaša približno 20 miligramov na mesec). Fizične obremenitve potrebe po železu povečajo. Vsrkavanje železa v prebavilih zavirajo stročnice, mleko in mlečni izdelki (zaradi kalcija), kava,čaj, soja, pospešujejo pa meso, sadje in zelenjava, predvsem tista, ki so bogata z vitaminom C.

Kaj se zgodi, če je železa premalo?

Kronična utrujenost, težave s koncentracijo, pospešen srčni utrip in aritmija, mišični nemir – ne moremo biti pri miru, je le nekaj znakov, ki jih običajno pripisujemo stresu, v resnici pa so povezane s pomanjkanjem železa. Pomanjkanje železa tudi dolgo ostane prikrito, večina pomoč poišče šele, ko nastopijo težave. 

Ocenjujejo, da se skoraj vse ženske v rodnem obdobju srečujejo s pomanjkanjem železa, čeprav je pomanjkanje uradno odkrito pri vsaki tretji. Na pomanjkanje železa kažejo vnetja v ustni votlini (sluznice, jezika…), neodpornost na okužbe, razpoke v kotičkih ustnic, bleda koža. Mišični krči… Pri otrocih s pomanjkanjem železa so pogostejše motne koncentracije in pozornosti ter učne težave. 

Pomanjkanje železa vodi v anemijo: rdeče krvne celice se zmanjšajo in do organov in tkiv nosijo vse manj kisika. Odrasli s kroničnim pomanjkanjem železa imajo težave z ohranjanjem fokusa in spominom.

Kaj povzroča pomanjkanje železa?

Osiromašena prehrana in enostranske diete so pogost vzrok pomanjkanja železa, še zdaleč pa ne edini. Težko fizično delo in intenzivno ukvarjanje s športom potrebe po železu zelo povečajo, enako velja za nosečnost. Menstruacija je velik dejavnik tveganja za slabokrvnost zaradi pomanjkanja železa, še posebej, ker so motnje v presnovi železa, ki ne veljajo za bolezenske in s katerimi se pravzaprav nihče ne ukvarja, pri njih ženskah pogostejše. 

Tveganje za anemijo zaradi pomanjkanja železa povečuje tudi prehranjevanje brez mesa (veganstvo, vegetarianstvo), vendar praksa kaže, da tisti, ki ga gojijo, tega zavedajo in poskrbijo, da železo dobijo iz drugih virov.

Koliko železa potrebujemo?

Odrasli moški potrebujejo približno 8 miligramov železa na dan. Ženske v rodni dobi ga potrebujejo več kot dvakrat toliko, okrog 18 miligramov na dan. Nosečnost potrebe dvigne na 27 miligramov na dan, med dojenjem pade 18 miligramov na dan. Po menopavzi se potrebe žensk po železu izenačijo s potrebami moških.

Potrebe po železu pri vegetarijancih

Prehrana brez mesa telo sicer oskrbuje z dovolj miligrami železa na dan, težava pa je, ker je biološka razpoložljivost železa iz rastlinskih virom slabša. Poenostavljeno: v črevesju se slabše vsrkava. Zato zdravniki moškim vegetarijancem priporočajo, naj vnos železa iz prehranskih virov, ki jih uporabljajo, povečajo na najmanj 20 miligramov na dan, ženske pa na 32 miligramov na dan. Živila, bogata z vitaminom C, pospešijo vsrkavanje železa v črevesju.

Ali potrebujem prehranska dopolnila?

Če ste ženska po menopavzi ali moški, verjetno ne. Zgornja meja vnosa železa s hrano je postavljena na 45 miligramov na dan. Preveč železa otežuje absorpcijo cinka.

Zakaj je med nosečnostjo posebej biti bolj pozoren na železo?

Dve bitji potrebujeta več železa ko eno, in vzdrževanje lastnih potreb ter potreb rastočega in razvijajočega se otroka za telo ni mačji kašelj. Kronično pomanjkanje železa pri materah poveča tveganje za prezgodnji porod ali otroka s premajhno telesno težo. Približno vsa deseti novorojenček se rodi s premalo železa, kar lahko v skrajnih primerih dokazano zveča tveganje za ADHD.

Sindrom nemirnih nog

Sindrom nemirnih nog je ena od najbolj prezrtih zdravstvenih težav sploh. Ocenjujejo, da ga ima 10 odstotkov populacije. Polovica bolnikov s kronično ledvično odpovedjo in sladkorno boleznijo ima tudi sindrom nemirnih nog. Pogostnost s starostjo narašča, še posebej po 60. letu starosti. Sindrom nemirnih nog nastane zaradi pomanjkanja dopamina v možganih. Gre za živčni prenašalec, ki je »vpleten« tudi v Parkinsonovo bolezen. Zato bolnike s hudimi oblikami sindroma nemirnih nog zdravijo z dopaminskimi agonisti – zdravili, ki jih uporabljajo pri Parkinsonovi bolezni. Najpogostejši pravi vzrok za sindrom nemirnih nog pa je pomanjkanje zalog železaali motnja v njegovi presnovi.

Sorodne vsebine: 

Foto: Bigstock

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj