Nespečnost spodbuja podjetništvo in vedenje, podobno ADHD

Pogosto slišimo, da je podjetništvo področje, ki se ga uspešno lotevajo le ljudje z določenimi značilnostmi ter da "posel" ni za vsakogar.

Obstaja zanimiva povezava med spanjem in podjetništvom, ADHD-ju podobno vedenje pa je korist in ne ovira pri inovativnosti. Foto: Bigstock

Že nekaj nekaj noči slabega spanca je dovolj, da se pozornost spremeni (preusmeri), impulzivnost in hiperaktivnost pa povečata – zgodi se vedenje, tipično za ADHD. Nova raziskava pa je pokazala, da je ta dinamika povezana tudi z inovativnostjo ter spodbuja podjetništvo.

Zanimiva povezava med spanjem in podjetništvom

Nespečnost lahko spodbudi ljudi, ki si prizadevajo postati podjetniki, vendar odnehajo nekje na sredini poti. “Ne trdimo, da se je potrebno prikrajšati za spanje zato, da bi se podjetniška vizija izkristalizirala,” pravi dr. Jeff Gish, profesor Univerzi Centralna Florida in soavtor objave. “Pravimo pa, da obstaja zanimiva povezava med spanjem in podjetništvom ter da je ADHD-ju podobno vedenje lahko korist, ne pa ovira pri inovativnosti. Vendar lahko pozneje tudi negativno vpliva na kognitivne sposobnosti in čustveno zaznavanje.”

ADHD vsakdanjik mnogih uspešnih vizionarjev

ADHD velja za družbeno zelo nezaželeno motnjo. Ljudem, ki jo imajo, se delodajalci izogibajo, učitelji pa naj bi zaradi njih ne mogli uspešno izvajati izobraževalnega procesa. Pa vendar je splošno znano, da je vedenje, sicer značilno za ADHD, vsakdan mnogih izjemno uspešnih ljudi. Prevladujejo motnje spanja in “preskakovanje” fokusa pri nalogah, ki temeljijo na podrobnostih. Imeli naj bi jih Bill Gates, Walt Disney, Richard Branson, John T. Chambers, Jim Carrey in mnogi drugi, ki veljajo za vizionarje.

Rezultati študije, pred nekaj dnevi objavljene v reviji Entrepreneurship Theory and Practice, negirajo nekatere prejšnje raziskave, ki so povezovale ADHD z nižjo produktivnostjo, letargijo in oviranjem dolgoročnejšega uspeha. Prispevajo tudi k destigmatizaciji ADHD ter sprejemljivosti različnih spalnih vzorcev, pravijo avtorji.

Deprivacija spanja in hiperaktivnost

V prvo študijo so zajeli 350 prostovoljcev, ki so izpolnili vprašalnik o spalnih navadah ter nagnjenosti k ADHD vedenju v zadnjih šestih mesecih – na primer, kako uspešni so v službi pri urejanju podrobnosti in ali se jim zgodi, da imajo težave pri nalogah, ki zahteva dobro organizacijo. Povprašali so jih tudi o nameri, da v naslednjih 5 do 10 letih uresničijo svojo podjetniško idejo. Nato so skupino razdelili na dva dela. Ena skupina je po noči z normalnim spanjem zjutraj izpolnila vprašalnik o kakovosti spanja, nagnjenosti k vedenju, podobnem kot pri ADHD ter nameri, da začnejo nov posel. Druga skupina je tekom noči (med 22h do 7h zjutraj) vsako uro odgovorila na nekaj podobnih vprašanj kot prva skupina. To naj bi spodbudilo pomanjkanje spanja. “Rezultati so potrdili vzročno zvezo med težavami s spanjem in vedenjem, podobnim ADHD. Izstopala je tudi pripravljenost za realizacijo poslovnih idej,” je dejal soavtor raziskave dr. Brian Gunia, izredni profesor na Johns Hopkins Carey Business School.

V dveh naslednjih študijah je 300 izpolnilo podrobni vprašalnik o svojih spalnih vzorcih ter podjetniških namerah. Rezultati so bili podobni, kot v študiji 1: slaba kakovost spanja je spodbudila vedenje, sicer značilno za ADHD. Prav tako je bila neposredno povezana tudi s povečanimi podjetniškimi nameni.

Razširitev na prakse podjetnikov

Prejšnje študije so obravnavale splošno populacijo, raziskovalci pa so želeli preveriti, ali trditve veljajo tudi za podjetnike. V študijo so zajeli 176 podjetnikov. Njihova povprečna starost je bila 43 let in so najmanj sedem let vodili vsaj eno podjetje. Nekaj več kot polovica jih je bilo moških. Izpolnili so enak vprašalnik o spalnih navadah, pogostnost vedenja, podobnemu ADHD ter nameri, da bi na novo začeli še kakšen posel. Izkazalo se je, da ugotovitve iz splošne populacije veljajo tudi za podjetnike: neprestane težave s spanjem spodbudijo podjetniške namere in vodijo v vedenje, sicer značilno za ADHD: hieraktivnost, ne-ukvarjanje s podrobnostmi…

“Presenečeni smo bili, da so težave s spanjem tako dosledno vplivale na podjetniške namere ljudi, ki dobro poznajo izzive pri ustanavljanju podjetja,” pravi Brian C. Gunia, izredni profesor na Carey Business School na Univerzi John Hopkins in soavtor prispevka. Opozarja,da je potrebno pretehtati koristi težav s spanjem in škodo, ki jo le-to prinaša za splošno zdravje in počutje.

Izvirno objavo v celoti najdete TUKAJ.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj