Avtor: mag. Nataša Cankar, odvetnica
Zobobol je neprijeten, kadar koli se pojavi. Če začne boleti ob koncu tedna ali med prazniki, pa se bolnik spoprijema še z vprašanjem, kje naj v tem času najde zobozdravnika. Njegov izbrani zobozdravnik takrat navadno ne dela. Če se bolečina pojavi ob koncu tedna, bo bolnik do svojega zobozdravnika vseeno lahko prišel v sorazmerno kratkem času.
Kaj pa če se zobobol pojavi v času, ko je zaradi kombinacije konca tedna in praznikov zobozdravnik dosegljiv npr. šele čez tri ali štiri dni ali pa je odsoten zaradi daljšega dopusta?
Kam naj se bolnik obrne po nujno zobozdravstveno pomoč?
Po pregledu veljavne ureditve na tem področju lahko ugotovimo, da so bili tovrstni primeri v zakonodaji očitno v veliki meri spregledani. Nekaj določb, ki se nanašajo na ureditev nujne zdravniške pomoči, vsebuje Zakon o zdravniški službi (ZZdrS, Ur. l. RS, št. 72/06 in spremembe). Zakon pod pojem zdravnik šteje tudi doktorja ali doktorico dentalne medicine, torej zobozdravnika, zato lahko sklenemo, da ureja tudi nujno zobozdravniško pomoč. Njegove določbe pa so splošne narave in določajo le obveznost zdravnika (oz. zobozdravnika), da sodeluje pri organizirani nujni pomoči, ter najdaljšo dovoljeno odsotnost zobozdravnika koncesionarja brez zagotovljenega nadomeščanja (2 dni). Ne dajejo jasnega odgovora, kje in kdaj lahko bolniki poiščejo nujno zobozdravniško pomoč ob koncu tedna oziroma med prazniki.
V praksi je nujna zobozdravstvena pomoč ob koncih tedna in med prazniki organizirana v zdravstvenih domovih lokalnih središč (v Ljubljani, Mariboru, Kranju, Celju, v Kopru itn.), izvaja pa se navadno le v dopoldanskem času. Po dosegljivih podatkih je edina nujna zobozdravstvena pomoč, ki deluje tudi ponoči, dostopna v Ljubljani, tj. v zdravstvenem domu na Metelkovi ulici. Mogoče ni odveč tudi opozorilo, da nujna zobozdravstvena pomoč ni v vseh primerih samodejno brezplačna. Več informacij o tem lahko najdete na spletnem naslovu https://www.ezobozdravnik.si/dezurni-zobozdravnik/.
Kaj sodi pod nujno zobozdravstveno pomoč?
Zakon o pacientovih pravicah (ZPacP, Ur. l. RS, št. 15/08 in spremembe) v 2. členu določa, da nujna zobozdravstvena pomoč vključuje zdravstvene storitve, ki jih zobozdravnik, drug zdravstveni delavec ali zdravstveni sodelavec izvaja zaradi poškodb, močnejših krvavitev, infekcij in hudih stalnih bolečin v področju ustne votline in zob za preprečitev nepopravljivega in hudega poslabšanja zdravstvenega stanja. Ta določba povprečnemu uporabniku zdravstvenih storitev ne pojasni, kakšno pomoč lahko pričakuje. V praksi nujna zobozdravstvena pomoč vključuje predvsem preprečevanje poslabšanja obstoječega stanja, ne pa tudi odprave vzrokov za bolečino. Vključuje npr. vstavitev t. i. traku za zdravljenje ogroženega območja ali začasno zaščito poškodovanega zoba, ne pa odstranitve zoba ali njegovega popravila. Še posebej pereči so primeri, ko bi dežurni zobozdravnik v okviru nujne pomoči mogoče lahko celo poskrbel za odpravo težav, pa tega ne more storiti brez slikanja zob, ki pa se zaradi praznikov ne izvaja. Za dokončno rešitev svojih težav se bo moral bolnik torej v vsakem primeru obrniti na svojega zobozdravnika.
Obveščanje bolnikov o odsotnosti in nadomeščanju
Odgovoren zobozdravnik naj bi ob odsotnosti, ki je daljša od dveh dni, vedno poskrbel za ustrezno nadomeščanje (41. e-člen ZZdrS). Če ste si zobozdravnika izbrali v zdravstvenem domu, je nadomeščanje navadno zagotovljeno z interno organizacijo dela v tej ustanovi. Če je vaš izbrani zobozdravnik zasebnik ali koncesionar, pa sta obveščanje in tudi nadomeščanje navadno prepuščena njemu in zelo odvisno od njegove natančnosti. Med dopusti ali prazniki, ki neposredno prehajajo v konec tedna, kakršni so bili letošnji prvomajski, se tako lahko zgodi, da bolnik zaradi odsotnosti izbranega zobozdravnika več dni ne bo mogel do ustrezne zobozdravstvene oskrbe.
Ob izbiri zobozdravnika večina ne pomisli na takšne težave in posledično lahko v najbolj neprimernem trenutku ostane z bolečinami in brez nujne pomoči. Tovrsten zaplet pa se da tudi preprečiti. Ob izbiri zobozdravnika ali prvem naslednjem obisku izbranega zobozdravnika se pri njem pozanimajte, na kak način ima urejeno nadomeščanje za čas odsotnosti in kje lahko vedno pridete do zanesljivih informacij, kdaj je nedosegljiv. Zdravstveni domovi imajo navadno zagotovljeno stalno odzivanje na telefon. Tam boste navadno lahko prišli do podatka, ali vaš izbrani zobozdravnik dela in kdo ga nadomešča, če je odsoten. Večina zobozdravnikov zasebnikov ima prav tako urejen telefonski odzivnik ali spletno stran, na kateri objavljajo obvestila v povezavi z odsotnostjo. Koristno je, da si za nujne primere že predhodno zagotovite podatek, kje boste našli nadomeščanje. Žal za zdaj ne obstaja informacijska točka, na kateri bi bile na enem mestu zbrane informacije o dežurnih zobozdravnikih (zasebnikih, koncesionarjih in zdravstvenih domovih) in tudi o dežurnih ali vsaj samoplačniško dosegljivih slikanjih zob, zato se lahko s takšnimi vprašanji obrnete le na svojega zobozdravnika.
Foto: Bigstock