Že minimalno teka preprečuje raka ter bolezni srca in ožilja

Vsi bi radi živeli dolgo in brez bolezni. Zato se zdravo prehranjujemo, smo zmerni pri razvadah, skrbimo za telesno kondicijo. Slednja ni nujno povezana s športnim treningom, med katerim lovimo sapo in nam srce divje bije. Vendar se ključ do dolgega in zdravega življenja skriva prav v tem. Aerobni trening, ki je dovolj intenziven, na telo in psiho deluje odlično.

Če bi se še več ljudi lotilo teka – in ni treba teči daleč ali hitro – bi se opazno izboljšala tako zdravje kot življenjska doba prebivalstva. Foto: Bigstock

Nedavne študije so pokazale, da imajo rekreativni kolesarji, ki jim srce zaigra ob pogledu na klanec, bistveno boljše kognitivne sposobnosti od enako starih vrstnikov.

To je še posebej pomembno v drugi polovici življenja. Mnogi ljudje v starosti 60 let in več namreč težko tečejo (in tudi hitro hodijo strmo navkreber), zato je kolesarjenje zanje idealna oblika aktivne vadbe. Najnovejša raziskava, objavljena v British Journal of Sports Medicine, prednosti aerobne vadbe še potrjuje.

Koristi že malo teka

Vsaka količina teka je povezana z bistveno manjšim tveganjem za to, da bomo umrli prej, kot je pričakovano, še posebej zaradi raka ali bolezni srca in ožilja, so ugotovili raziskovalci. Če bi se še več ljudi lotilo teka – in ni treba teči daleč ali hitro – bi se opazno izboljšala tako zdravje kot življenjska doba prebivalstva.

Mehanizma vpliva sicer še niso natančno razvozlali. Prav tako ni jasno, po kolikem času nastopijo koristi in ali bi bilo povečanje frekvence, tempa in trajanja – z drugimi besedami, povečanje “odmerka”, še bolj koristno.

Tek in rak

Raziskovalci so sistematično pregledali ustrezne objavljene raziskave, predstavitve na konferencah ter doktorske disertacije v različnih akademskih bazah podatkov. Zanimala jih je povezava med tekom in tveganje za prezgodnjo smrt iz kateregakoli razloga. Posebej so se osredotočili na povezavo med tekom in umiranjem zaradi raka ali kardiovaskularnih bolezni.

Za tretjino manjše tveganje

Analizirali so 14 raziskav, ki so ustrezale kriterijem, in v katere je bilo vključenih 232.149 ljudi. Njihovo zdravje so spremljali od 5,5 pa vse do 35 let. V tem času je umrlo 25.951 udeležencev.

Tek, ne glede na količino, je tveganje za smrt zaradi kateregakoli vzroka zmanjšal za 27 odstotkov, in to za oba spola. Tveganje za smrt zaradi raka se je zmanjšalo za 23 odstotkov (torej skoraj za četrtino), tveganje za smrt zaradi bolezni srca in ožilja pa za 30 odstotkov (za skoraj tretjino).

Vsaj 8 kilometrov na uro

Izkazalo se je tudi, da se ključ do uspeha bolj kot v rednosti treninga – čeprav je slednji zaželen, skriva v njegovi intenzivnosti. Tudi majhni »odmerki« teka – enkrat na teden v trajanju vsaj 30 minut in s hitrostjo vsaj 8 kilometrov na uro, so se izkazali kot izjemno koristni za zdravje.

Raziskovalci so ugotovili tudi, da povečanje frekvence, tempa in trajanja teka ni znižalo umrljivosti, je pa zelo pripomoglo k preprečevanju zbolevanja.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj