Izolacija in imunski sistem: Brez vadbe odpornost zelo pade

Čeprav smo v času restriktivnega omejevanja gibanja zaradi pandemije brez dostopa do telovadnic ter z zelo omejenimi zunanjimi aktivnostmi, to še ne pomeni, naj z vadbo prenehamo. Slednja je namreč ključna za zdrav in dobro delujoč imunski sistem.

Telesna aktivnost ima kratkoročne in dolgoročne vpliva na imunski sistem. Kratkoročno mu pomaga, da se bolje spopade s patogeni (povzročitelji bolezni), dolgoročno pa upočasni spremembe, ki se dogajajo zaradi staranja. Foto: Bigstock

Raziskavo, v kateri so se posvetil vplivom telesne vadbe na delovanje imunskega sistema, so pod vodstvom Jamesa Turnerja in Johna Campbella izvedli na Univerzi Bath, ugotovitve pa 30. marca letos objavili v reviji Exercise Immunology Review.

V zadnjih štirih desetletjih je veliko raziskav preučilo, kako telesna vadba vpliva na imunski sistem. Večina jih je dokazala, da redna vadba zmerne intenzivnosti pripomore k boljši imunosti. Precej polemik pa je bilo glede vpliva zelo intenzivne vadbe. Uveljavilo se je mnenje, da zelo naporna telesna vadba lahko zavira imunske funkcije, kar vodi v „odprto okno“ povečanega tveganja za okužbo v nekaj urah po vadbi. Izhodišče za hipotezo o odprtem oknu je bilo spoznanje, da se število prostih radikalov med intenzivno telesno vadbo poveča celo za več kot desetkrat, kar naj bi preveč “kurilo” zaloge antioksidantov.

Hipoteza o “odprtem oknu” ovržena

V primerjalni študiji iz leta 2018 sta Campbell in Turner izpodbijala hipotezo o „odprtem oknu“. Meta analiza dostopnih podatkov je namreč pokazala, da velja obratno: tudi intenzivna telesna vadba izboljšuje delovanje imunskega sistema. Telesna aktivnost ima kratkoročne in dolgoročne vpliva na imunski sistem. Kratkoročno mu pomaga, da se bolje spopade s patogeni (povzročitelji bolezni), dolgoročno pa upočasni spremembe, ki se dogajajo zaradi staranja. Posledica je zmanjšanje tveganja za okužbe in počasnejši razvoj kroničnih bolezni.

Kako vadba spremeni imunski sistem?

V novem članku, objavljenem ta mesec, pa so vodilni strokovnjaki razpravljali o tem, ali se imunski sistem po vadbi spremeni negativno ali pozitivno in ali športniki za okužbami zbolevajo pogosteje kot splošna populacija. Zaključili so, da so okužbe pogosteje povezane z neustrezno prehrano, psihološkim stresom, nezadostnim spanjem, potovanji in kar je še pomembneje, izpostavljenostjo patogenom na prireditvah z množično udeležbo (na primer maratoni…). Vadba kot taka nanje ne vpliva, nasprotno: tveganje zmanjšuje in tudi krepi imunske funkcije.

Intenzivna vadba ne poveča tveganja za okužbe

Turner pojasnjuje: “Obstaja zelo malo dokazov, da intenzivna telesna vadba neposredno poveča tveganje za okužbe z virusi. V času pandemije koronavirusa je zajezitev širitve okužb prioritetna naloga. Toda enako pomembno je, da ljudje tudi v tem obdobju ostanejo fit in aktivni. Redna vsakodnevna vadba pripomore k boljšemu delovanju imunskega sistema, česar nikakor ne bi smeli pozabiti. Tudi strah, da se bo zato povečalo tveganje za okužbo s koronavirusom, je neutemeljen. Se pa mora aktivnost izvajati ob upoštevanju varnostne razdalje.”

Aerobna vadba nujno potrebna

Za pozitivne vplive na imunski sistem je potrebno najmanj 150 minut vsaj srednje intenzivne vadbe na teden. Najbolj priporočljiva je kombinacija aerobne in anaerobne vadbe. Pri prvi avtorji najbolj priporočajo tek, hitro hojo (še posebej navkreber) in kolesarjenje. Zadostna telesna aktivnost tudi vzdržuje mišično maso, kar je pomembno pri delovanju imunskega sistema. Da bi telesu zagotovili najboljše možnosti za boj proti okužbam, moramo biti (poleg redne vadbe) pozorni tudi na količino spanja in uravnoteženo prehrano.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj