Kako za preprečevanje raka uporabiti jedilnik in prehranske navade?

Avtor: Nutraingrediants, M. Š.

Imunski sistem boj s potencialno nevarnimi celicami, ki se spreminjajo v rakave, izgubi šele po nekaj letih, ko slednje mutirajo do te mere, da jih ne prepozna več kot sovražne. V tem času mu lahko intenzivno pomagamo s tem, kar si dnevno nalagamo na krožnike.

Hrana, ki dokazano najbolj ščiti pred rakom, raste pri nas, in jo dobro poznajo vsi slovenski ljubiteljski vrtičkarji. 

Kako se torej s krožnikom boriti proti raku? Nobeno posamično živilo ne bo preprečilo razvoja raka, tisto, kar šteje, je kombinacija vsega. Drži pa tudi, da nas občasni »prekrški« ne bodo pokopali in da lahko brez slabe vesti zagrizemo v hamburger in pomfri.

Osnovno pravilo je preprosto: dve tretjini naše prehrane naj sestavljajo živila rastlinskega porekla in eno tretjino meso, pri čemer čimbolj črtamo industrijsko predelano hrano ter kuhamo doma. Institucionalna prehrana je namreč zdrava in kakovostna samo na papirju.

Barve na krožniku štejejo

Sadje in zelenjava sta bogata s hranili, ki ustavljajo raka, in več barv, kot jih damo na krožnik, bolje je. Zelena, rdeča in oranžna so barve, ki so očem najbolj prijazne in ki (med drugim) dokazano zmanjšujejo tveganje za raka debelega črevesja in danke, raka požiralnika in raka ledvic.

Zajtrk je najbolj pomemben obrok dneva

Kos črnega kruha in skodelica kave ter ob »boljših« dnevih rezina sira in salame ali skodelica mleka s piškoti je bilo jutranje razkošje v časih pred-industrijske hrane, ki je – ironično, temeljila na živilih, ki jih danes prepoznavamo kot zdrava: kisla repa, kislo zelje, jedi na žlico iz tega, kar je zraslo na vrtu, ne-bela moka, mleko, jajca in belo meso – kokoši so bile vedno in najbolj na voljo. Namesto olja so uporabljali svinjsko mast, namesto gaziranih pijač vodo, za sladko razvajanje pa je bilo potrebno steči v gozd po pest borovnic ali si nabrati orehov. Tako nekdaj. Kako pa danes?

Zajtrk naj bo doma in bogat s folati: polnozrnate žitarice, ovseni kosmiči z domačim suhim sadjem in jogurtom, kozarec soka citrusov ter v sezoni velika skodelica jagod iz vrta ali borovnic bližnjega gozda.

Vitamin B9 naj bo dnevno na jedilniku

Najboljši način za preskrbo telesa z vitaminom B9, ki ga bolj poznamo pod imenom folna kislina, niso prehranska dopolnila, pač pa uživanje sadja, zelenjave in neoluščenih žitaric. Dober vir folatov (naravne oblike vitamina B9) so jajca, mleko iz izdelki iz njega, stročnice, zelena zelenjava, pomaranče, krompir. Vitamin B9 ne samo, da telesu pomaga v boju z rakom, pač pa tudi zmanjšuje tveganje za demenco, srčno-žilne bolezni in prirojene okvare novorojenčkov. Omejitev pitja alkohola na zdravo raven koristi duši in telesu, smernice priporočajo dve alkoholni pijači na dan.

Industrijska hrana naj postane preteklost

Hitri prehrano pogosto enačimo z industrijsko hrano. Dnevno uživanje živil, ki jih predelane, zapakirane in očem všečne poberemo iz trgovskih polic, naše zdravje kvarijo bolj kot čevapčiči s pleskavico, kajmakom in poštenim odmerkom čebule ali hamburger iz bližnje tržnice. Če se navadimo na kosila iz fast food restavracij in na to, da lakoto potešimo s hrano, ki jo dobimo na hitro in poceni, bi morali v zakup sprejeti tudi to, da nam bo telo slej kot prej odpovedalo poslušnost. Kuhanje doma ne vzame veliko časa, prinaša pa obilo veselja ter poveže družino. Raziskave so tudi pokazale, da ljudje, ki hrano naročajo po telefonu, na slednjo čakajo dlje, kot če bi si jo skuhali sami.

Paradižnik zmanjšuje tveganje za raka

Paradižnik je predmet številnih neodvisnih in tudi s strani zainteresirane industrije financiranih študij, stroka pa je enotna: likopen, ki paradižnik obarva rdeče, dokazano zmanjšuje tveganje za več rakavih obolenj, vključno z rakom debelega črevesa in danke ter rakom prostate. Raziskave tudi potrjujejo, da zamrzovanje, pasiranje in druge oblike, ki se jih poslužujemo, ko doma pridelan paradižnik »pripravljamo« za zimo, njegovih zdravstvenih koristi ne zmanjšajo. Industrijsko predelan paradižnik je seveda popolnoma druga zgodba.

Antirakavi potencial čaja

Zeleni čaj naj bi bil močan nasprotnik raka, v laboratorijskih študijah je ustavil raka dojk, raka debelega črevesa in danke, jaka dojk, raka jeter in raka prostate. Stroka ga ni uvrstila na seznam živil, ki preprečujejo raka. Slovenska tradicija pitja čaja je najmanj tako uspešna. »Za vsako bolezen raste rož’ca,« pravijo v filmu Kekec, in imajo še kako prav. 

Slovenci imamo čaje, ki so v boju z boleznimi izjemno uspešni, recepture so se razvijale skozi stoletja, njihovo učinkovanje pa daleč presega učinke čajev, ki ki jih promovira industrija. Odlični okusi in kombinacija naravnih sestavin, ki jih ne najdete nikjer drugje, Slovenijo na lestvici »uspešnega zdravljenja s čaji« uvrščajo na svetovni vrh. Mešanice domačih zelišč, ki jih dnevno pijemo, so učinkovite tudi v boju z rakom.

Voda za žejo

Naravna nam je v zibko položila, da za žejo pijemo vodo. Industrija »predpisuje«, da za vodo pijemo sladke gazirane pijače. Beli sladkor sicer neposredno ne vpliva na razvoj in/ali napredovanje raka, pripomore pri dejavnikih, ki počasi, skozi leta, slabijo imunski sistem, da postane manj sposoben za prepoznavanje rakavih celic. Slovenija je ena od prvih držav, ki je pravico do čiste pitne vode zapisala v ustavo, Slovenci pa smo eni od redkih, ki vodo lahko pijemo iz pipe. 

Pitje več vode ne samo zmanjšuje tveganje za debelost in varuje pred rakom sečil, pač pa tudi redči potencialne povzročitelje raka in zmanjša čas, ko le-ti ostanejo v stiku z sluznico.  

 Grozdje

Trta tradicionalno obrašča slovenske zidove in se bohoti povsod, kjer jo zasadimo. Grozdje nam pada v dlani pred hišo, na vikendu, iz njega pridelujemo vina, ki nas umeščajo v svetovni vrh in s katerimi blestimo na tekmovanjih… Na to, kako pomembno je grozdje pri preventivi kroničnih bolezni, pa pogosto pozabimo. 

Študije dokazujejo, da uživanje grozdja naša telesa »napolni« z resveratrolom, močnim antioksidantom, ki preprečuje sistemsko vnetje in posredno zmanjšuje tveganje za raka.

Sorodne vsebine: 

Foto: Bigstock

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj