Koncentracija upade že po enem obroku z nasičenimi maščobami

Ljudje imamo radi hrano z več maščobe - najbolj nam tekne tista, ki je vsebuje 20 odstotkov. Vendar nove raziskave kažejo, da uživanje samo enega obroka z veliko nasičenih maščob lahko ovira našo sposobnost koncentracije.

Po zaužitem obroku z veliko nasičenih maščob so vse sodelujoče ženske na testu koncentracije dosegle slabši rezultati – v povprečju so zbrale 11 odstotkov manj točk. Foto: Bigstock

V študiji so primerjali, kako je 50 žensk opravilo test koncentracije potem, ko so enkrat zaužile obrok z veliko nasičenimi maščobami, drugič pa obrok s sončnim oljem (vsebuje nenasičene maščobe). Rezultati so znova potrdile povezavo med mastno hrano in možgani. Zdrave maščobe izboljšajo naše miselne sposobnosti.

Sindrom puščajočega črevesja

Sočasno so preučevali tudi, kako na koncentracijo vpliva tako imenovano puščanje črevesja. Gre za stanje, ki omogoča,da črevesne bakterije vstopijo v krvni obtok. O njem se v strokovni javnosti v zadnjem času precej govori, tudi v luči hipoteze, da naj bi na dolgi rok vodilo v številne bolezni. Tudi take, ki na prvi pogled s črevesjem nimajo nobene povezave – na primer demenca.

Za vpliv na možgane dovolj že en obrok

“Ugotovitve so nam odprle oči,” je povedala Annelise Madison in Univerze Ohio, prvopodpisana avtorica študije, objavljene v American Journal of Clinical Nutrition. “Večina raziskav, ki preučujejo vzročni učinek med hrano in delovanjem posameznih organov, se osredotoča na dolgoročno spremljanje prehranskih navad. Mi smo prvi, ki smo dokazali, da je dovolj že en sam obrok. Najbolj nas je presenetila intenzivnost povezave.”

Izpostavila je tudi, da je obrok s sončničnim oljem še vedno vseboval dovolj prehranskih maščob, da je bila hrana okusna, vendar so bile le-te predvsem enkrat nenasičene. Slednje veljajo za optimalno izbiro v prehrani ljudi – česar mnogi ljudje, zahvaljujoč intenzivni promociji prehranske industrije, ne vedo. “Ker sta bila oba obroka bogata z maščobami in kot taka potencialno problematična, bi bil vpliv na sposobnost koncentracije verjetno še večji, če vključili hrano z zelo malo maščobami,” je prepričana Madisonova.

Zaužile obrok s 60 grami maščob

Ženskam so vzeli vzorec krvi na tešče,sočasno pa so opravile hitri test merjenja pozornosti in koncentracije. Temelji na merjenju reakcijskega časa in uspešnost pri opravljanju 10 minutnega testa računanja. Potem so jih razdelili v dve skupini. Polovica jih je zaužila obrok z veliko nasičenimi maščobami, polovica pa enak obrok z drugačno sestavo maščob – sončnično olje. Obrok je vseboval: jajca, piškote, piščančjo salamo, kruh in omako. Vseboval je 930 kcal (3720 kJ) in 60 gramov maščobe: olje na osnovi palmitinske kisline z veliko nasičenih maščob ali sončnično olje z manj nasičenih maščob.

Zasnova obrokov posnemala “fast food”

Oba obroka sta bila zasnovana tako, da sta posnemala jedi iz restavracij s hitro prehrano: na primer dvojni hamburger s sirom in srednji pomfri. Pet ur kasneje so ponovno opravile hitri test merjenja pozornosti in koncentracije. Čez dva tedna so celotni proces ponovile, le obroke so jim zamenjali. Tiste, ki so prvič uživale hrano s sončnim oljem, so zdaj zaužile obrok z nasičenimi maščobnimi kislinami. Z analizo krvi so raziskovalci ugotavljali prisotnost toksina, ki pobegne iz črevesja in vstopi v krvi obrok, ko je črevesna stena preveč prepustna (endotoksemija).

Sposobnost koncentracije upadla za desetino in več

Po zaužitem obroku z veliko nasičenih maščob so vse sodelujoče ženske na testu koncentracije dosegle slabši rezultati – v povprečju so zbrale 11 odstotkov manj točk. Že slabši rezultat je bil pri ženskah z visoko endotoksemijo, so bile pa pri njih razlike med obrokoma zanemarljive. Čeprav študija ni natančno določila, raziskovalci domnevajo, da hrana z veliko nasičenih maščob povzroči vnetje po telesu in morda tudi v možganih. Maščobne kisline lahko tudi prestopijo krvno-možgansko pregrado (ki možgane varuje pred potencialno škodljivimi snovmi, ki jih prenaša kri).

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj