Oglasi otrokom za nezdravo hrano ne pojenjajo

Čeprav se je v času otroškega TV programa oglaševanje nezdravih živil zmanjšalo, ostaja intenzivno v drugih terminih. Še posebej prihaja do izraza v predbožičnem času.

V večernih terminih so pred TV zasloni skupaj odrasli in otroci, vendar v tem času oglaševanje nezdrave hrane ni omejeno. Foto: Bigstock

V novembrski številki zelo ugledne revije Appetite je bila objavljena obsežna raziskava televizijskega oglaševanja živil, ki so jo izvedli slovenski raziskovalci v sodelovanju s kolegi iz Avstralije. V raziskavo je bilo zajetih preko 6.000 oglasov za živila, ki so se predvajali na petih televizijskih kanalih. Izkazalo se je , da se je v času otroškega programa – ko se predvajajo na primer risanke in otroške oddaje, njihova pogostnost zmanjšala. Se je pa oglaševanje prestavilo na druge termine, ki jih prav tako gledajo otroci, najpogosteje pa se oglašujejo sladkarije, prehranska dopolnila in pijače.

Prekomerna telesna masa v otroštvu posebej tvegana

Debelost med otroci je postala globalni javno-zdravstveni izziv. Prekomerna telesna masa v času otroštva je še posebej tvegana, saj je dokazano, da imajo otroci s prekomerno telesno maso pogosto težave tudi v odrasli dobi. Izpostavljenost otrok oglaševanju živil z manj ugodno hranilno sestavo je pomemben dejavnik, ki lahko dolgoročno vpliva na prehranske preference otrok, njihovo dojemanje hrane ter vzorce prehranjevanja. Svetovna zdravstvena organizacija (SZO) je omejevanje oglaševanja živil z manj ugodno hranilno sestavo uvrstila med prednostne aktivnosti v boju za zmanjševanje debelosti in preventivo pred kroničnimi nenalezljivimi boleznimi.

Živila razvrščena v skupine

Leta 2017 so bile sprejete smernice, ki opredeljujejo, katera živila se, glede na njihovo hranilno sestavo, lahko oglašujejo v času otroškega programa na televiziji. Prof. dr. Igor Pravst iz Inštitut za nutricionistiko pojasnjuje: »Smernice temeljijo na modelu profiliranja živil Svetovne zdravstvene organizacije za Evropo, z nekaterimi prilagoditvami za lokalno okolje. Omenjen model profiliranja živil, ki je bil razvit posebej za potrebe omejevanja oglaševanja živil otrokom, živila razvršča v skupine in glede na uvrstitev v skupino ter opredeljene mejne vrednosti za posamezna hranila določa, ali je živilo primerno za oglaševanje otrokom ali ne. Ta isti model smo uporabili tudi v raziskavi, s katero smo preverjali učinkovitost smernic za zmanjšanje izpostavljenosti otrok oglasom za živila z manj ugodno hranilno sestavo.«

Dr. Bridget Kelly Gillott, Univerza v Wollongongu, Avstralija:» V naših mednarodnih raziskavah smo opazili, da so največji oglaševalci zdravju manj koristnih živil zelo pogosto velike multinacionalke z izjemnimi proračuni in veliko politično močjo, kar omejuje možnosti in pripravljenost deležnikov, da bi sprejeli bolj učinkovite ukrepe za zaščito otrok pred tovrstnim oglaševanjem.«

Izpostavljenost oglasom se ni zmanjšala

Ugotovili so, da se je predvajanje oglasov za živila z manj ugodno hranilno sestavo v času otroškega programa (risanke, otroške oddaje ipd.) zmanjšalo, vendar ostajajo problematični termini gledanosti, v katerih se sicer ne predvaja otroški program, vendar je prisotnost otrok pred TV ekrani kljub temu zelo visoka. “Sem sodijo tudi večerni termini, ko so pred TV zasloni pogosto skupaj odrasli in otroci, vendar v tem času oglaševanje živil ni omejeno. V vseh treh letih, vključenih v raziskavo, so se na televiziji najpogosteje oglaševale različne sladkarije, sledili so oglasi za trgovine in supermarkete ter prehranska dopolnila in pijače. Celokupna izpostavljenost otrok oglaševanju zdravju manj koristnih živil se ni zmanjšala,” pojasnjuje dr. Živa Lavriša iz Inštituta za nutricionistiko.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj