Znaki predmenopavze in kako jih obvladati

Znaki predmenopavze se lahko pojavijo že leta prej, preden ženske dejansko vstopijo v meno. Težave povzročijo več kot 75 odstotkom populacije, najpogosteje v obliki vročinskih oblivov (valung). Niso pa slednje edini spremljevalec konca rodnega obdobja. Kako prepoznati znake predmenopavze in jih obvladati?

Povprečna starost žensk ob menopavzi v Sloveniji je 51 let. Foto: Bigstock

Starost je predvsem stanje duha in dandanes 70-letnice, ki tečejo maratone ali na kolesu premagujejo po 100 kilometrov na dan, niso izjema. Raziskave kažejo, da trenirano telo zelo dobro vpliva na zdravje duha, oboje skupaj pa briše gube (tako telesne kot duševne) in upočasnjuje staranje. Ne ustavi pa nečesa, kar je ženskam narava zapisala v gene: konca rodnega obdobja. Zaznamuje ga menopavza (zadnja menstuacija), proces pa se začne že nekaj let pred njo in tudi traja še nekaj let po njej. Vsaka ženska ga doživlja po svoje, znaki, ki ga napovedujejo, pa so precej značilni.

Življenjski slog in menopavza

Današnja petdeseta pri ženskah veljajo nekdanja štirideseta. Večinoma sicer predvsem po izgledu – industrija lepote pač naredi svoje, je pa tudi vse več primerov, ko se 50+ letnice po telesnih zmožnostih (in postavo) z lahkoto kosajo s precej mlajšimi vrstnicami. Zasluga gre življenjskemu slogu, ki so ga osvojile v mladosti in ki se ga držijo na starost. V stilu reka, da kar se Janezek nauči, to Janez zna.

“Povprečna starost žensk ob menopavzi v Sloveniji je 51 let.”

Pričakovali bi, da življenjski slog vpliva tudi na konec rodnega obdobja. Raziskave kažejo, da temu ni tako. Biološka ura se pri menopavzi le malo ozira na postavo, izgled ali telesno kondicijo. Deluje v svojem ritmu in po lastnih pravilih, res pa je, da poskrbi, da se prehod ne zgodi nenadoma.

Kaj je predmenopavza?

Predmenopavza nastopi, ko telo zaradi biološke starosti ženske proizvaja vse manj hormonov, ki ključno regulirata rodno obdobje: estrogena in progesterona. Uravnavata menstruacijo in ko slednja izostane za več kot za 12 mesecev, je ženska uradno v meni ter po naravni poti ne more več zanositi.

“Kosti najbolj krepi telesna vadba: vaje z lastno težo in/ali utežmi. Okvirno priporočilo je 20 minut tovrstnih vaj na dan.”

Uradna definicija pravi, da je predmenopavza je obdobje zadnjih 12 mesecev pred zadnjo menstruacijo. V praksi se znaki, ki jo napovedujejo, lahko začnejo pojavljati že nekaj let prej.

Spremembe menstruacijskega cikla

Menstruacija uide iz nadzora. Nekaj, kar se je prej dogajalo skoraj z natančnostjo švicarske ure, zdaj prihaja in odhaja brez urnika. Menstruacije postanejo neredne, včasih komaj opazne, drugič dolgotrajne in z obilnimi krvavitvami, tudi v kosih. Če med dvema menstruacijama večkrat mine 60 dni ali več, je to znak, da se menopavza približuje.

“Vročinske valove (valunge) izkusi 75 odstotkov žensk v obdobju pred in po menopavzi.”

Kontracepcijske tabletke pomagajo urediti stanje in tudi ugodno vplivajo na druge simptome. Pri nas je povprečna starost žensk ob menopavzi 51 let.

Močne krvavitve

V obdobju pred menopavzo so pogoste močne menstruacije . Zaradi upada progesterona se sluznica maternice odebeli, kar vodi v intenzivne krvavitve, v katerih se sluznica lahko izloča tudi v kosih. močne menstruacije. Fibroidi (razrast vlaken v steni maternice) stanje še poslabšajo.

Vročinski oblivi

Ženske jih opisujejo kot nenadno zardevanje, ki ga spremlja potenje. Vse skupaj traja od 5 do 10 minut, zgodi pa se brez poprejšnjega opozorila. Dogaja se tako čez dan kot ponoči med spanjem – ženske se pogosto prebudijo premočene od potu. Pomagajo dihalne vaje in izogibanje sprožilcem: pretopli spalnici, vročim napitkom pred spanjem, začinjeni hrani. Živila z naravnimi viri estrogena – tudi v obliki prehranskih dopolnil, pomagajo omiliti težave.

” Nihanje razpoloženja in motnje spanja v kombinaciji z nihajočimi hormoni lahko vodijo tudi v pozabljivost in težave s koncentracijo.”

Suha vagina

Zaradi manj estrogena sluznica vagine postane tanjša in bolj suha. To lahko povzroči srbenje in bolečine med spolnimi odnosi. Redni spolni odnosi sicer pomagajo ohraniti tkivo napeto in zdravo.

Težave s spanjem

Hormonske spremembe in nočno potenje zmotijo ritem spanja in povzročijo nespečnost, kar vodi v utrujenost čez dan. Dobre spalne navade, primeren prostor ter nekaj časa zase pred spanjem pomagajo urediti težavo. Televizija v spalnico ne sodi, partner, ki zvečer rad bere, pa naj tega ne počne v postelji. Če nespečnost traja dlje časa, poiščite strokovno pomoč.

Motnje razpoloženja in spomina

Precejšen del krivde za vzpone in padce razpoloženja v predmenopavzi gre pripisati spreminjajočim se hormonom. Ženske s predmenstrualnim sindromom vse skupaj občutijo še bolj intenzivno. Težave ublaži veliko gibanja zunaj ter določitev prednostnih nalog za obdobja depresivnega razpoloženja. Nespečnost težave še poveča. Nihanje razpoloženja in motnje spanja v kombinaciji z nihajočimi hormoni lahko vodijo tudi v pozabljivost in težave s koncentracijo. Ključe izgubljate pogosteje, lahko pozabite na nekatere sestanke ali imate težave pri fokusiranju.

Izguba kostne gostote

Za razliko od oblivov vročine (valung) izguba kostne gostote ne povzroča neprijetnosti, ima pa resne dolgoročne posledice. V premenopavzi raven estrogena upada, kar vodi v izgubo kostne mase. Nujno je poskrbeti za dovoljšen vnos kalcija iz naravnih virov – tudi nekatere vrste zelenjave so dober vir kalcija in dovolj gibanja zunaj (za zagotovitev vitamina D). Kosti najbolj krepi telesna vadba: vaje z lastno težo in/ali utežmi. Okvirno priporočilo je 20 minut tovrstnih vaj na dan. Tudi hoja (še posebej v hrib) ali tek poleg srca in ožilja krepita tudi kosti. Čeprav je med starejšimi kolesarjenje zelo priljubljena oblika rekreacije, je pomembno izpostaviti, da sicer odlično vpliva na srce in ožilje, na kosti pa ne. Ženske v pred in po menopavzi naj ga zato kombinirajo z drugimi oblikami vadbe.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj