Raziskava, oktobra letos objavljena v reviji JAMA Pediatrics kaže, da imajo otroci, ki preživijo več časa pred zasloni, drugačno strukturno sestavo možganov. Pri njih je strukturna celovitost bele možganovin in delov, ki so odgovori za jezik in pismenosti, nižje.
Sodobna tehnologija strukturno spreminja možgane otrok.
Več uporabe tablic in telefonov, slabše ocene v šoli
Gre za veščine, ki vključujejo slike in izvršilne funkcije, ki so pomembne za duševni nadzor in samoregulacijo. Otroci, ki v predšolskem obdobju veliko časa preživijo pred napravami, ki vključujejo zaslon (računalnik, televizija, tablica…) imajo kasneje v poli nižje ocene pri jeziku in dosegajo slabše rezultate na testih, pri katerih je pomembna pismenost.
Upoštevali vse vidike vpliva
V raziskavi, ki so jo izvedli na Cincinnati Children’s Hospital Medical Centru, so otroke ocenili v skladu s priporočili Ameriške akademije za pediatrijo (AAP). Slednja ne upoštevajo le časa, porabljenega pred zasloni, ampak tudi njihovo vrsto (vključno s prenosnimi napravami), vsebine, do katerih dostopajo, s kom to počnejo (sami ali z drugimi) ter kako medsebojno komunicirajo, ko gledajo v zaslone.
MRI pokazala spremembe bele možganovine.
V študijo so vključili 47 zdravih otrok (27 deklic in 20 dečkov), starih od 3 do 5 let, in njihove starše. Otroci so opravili standardne kognitivne teste, opravili pa so jim tudi MRI možganov za oceno celovitosti bele snovi v možganih. Omejitev glede uporabe sodobno-tehnoloških naprav z nasloni otroci niso imeli. Starši so uporabo spremljali s posebnim orodjem ScreenQ. Zbrane podatke so primerjali z rezultati kognitivnih testov in MRI slikami, upoštevali pa so tudi starost in spol otrok gmotno stanje družine (dohodek gospodinjstva).
Sodobne naprave in nevrorazvojna tveganja
»Študija je pomembna zato, kar prinaša odgovor na vprašanje, ali lahko vsaj nekateri vidika uporabe medijev z zasloni v zgodnjem otroštvu vplivajo na optimalno stimulacijo otroški možganov. Ti se v tem odbobju intenzivno razvijajo.
Dognanja upravičujejo tezo o dolgotrajnih nevrorazvojnih tveganjih.
Izkazalo se je, da postanejo možgani otrok, ki naprave z zasloni uporabljajo redno in več kot eno uro na dan, strukturno drugačni, pojasnjuje dr. John Hutton iz Cincinnati Children’s Hospital Medical Centra in glavni avtor študije. “Čeprav še ne moremo natančno določiti, ali so te strukturne spremembe povezane zgolj s časom pred zasloni in ali to pomeni dolgotrajna nevrorazvojna tveganja, dognanja upravičujejo nadaljnje študije. Šele takrat bomo lahko postavili nova priporočila glede uporabe sodobnih tehnologij za otroke.«
Trenutna priporočila za starše
Ameriške akademije za pediatrijo (AAP) staršem med drugim priporoča:
- Pri otrocih, mlajših od 18 mesecev, naj se izogibajo uporabe sodobnih tehnoloških naprav, razen za kratkotrajni video pogovor po mobilnem telefonu.
- Otroci v starosti od 18 do 24 mesecev naj medije z zaslonom uporabljajo le skupaj s starši, in še to le nekaj minut na dan. Igrice na telefonu in tablicah za to starost niso primerne. Če pa brez tega nikakor ne gre, naj starši skrbno izberejo ponudnika in vsebino. Ko otroci uporabljajo naprave, naj bodo obvezno prisotni.
- Pri otrocih od 2 do 5 let starosti naj bo uporaba naprav z zaslonov omejena na 1 uro na dan. Programi naj bodo skrbno izbrani in visoko kakovostni, starši naj jih po možnosti uporabljajo skupaj z otroci.
- Starši naj določijo pogoje, v katerih je uporaba telefona, igranje video igric itd. popolnoma prepovedana, na primer med vožnjo, v spalnici, med obroki…