Trden spanec ohranja zdravje

Avtor: M. K.

Kakovosten spanec je eden izmed najpomembnejših dejavnikov zdravega življenja. Njegovo pomanjkanje vpliva na duševno in telesno počutje. Študije kažejo, da so motnje spanja razlog za številne bolezni ter zdravstvene in tudi duševne težave, zato stroka ob letošnjem 10. Svetovnem dnevu spanja opozarja na pomembnost takojšnjega ukrepanja ob pojavu nespečnosti.

Več kot 72 držav po svetu so 17. marca zaznamovali svetovni dan spanja. Letošnji je potekal pod sloganom »Trden spanec neguje življenje«. Z njim so želeli strokovnjaki razširiti zavedanje o pomembnosti kakovostnega spanca za zdravje in pomiriti tiste, ki težave že imajo, saj si s pravočasnim ukrepanjem lahko pomagajo. 

Nespečnost kriva za številne težave 

Izsledki raziskav govorijo o škodljivih vplivih pomanjkanja spanja: možganska kap je pogostejša pri ljudeh, ki imajo obstruktivno apnejo med spanjem (OSA). Ta pa prav tako vpliva na težave s srcem, saj raziskave kažejo, da so za 12–16 odstotkov pogostejše pri tistih, ki imajo motnjo OSA. Motnje spanja so povezane tudi s povišanim krvnim tlakom, sladkorno boleznijo, z debelostjo in nekaterimi drugimi kroničnimi obolenji. Neprespane noči lahko povzročajo tudi spremembe v delovanju žlez z notranjim izločanjem in živčnega sistema. Posledica tega je povečana želja po nezdravi hrani. Nezdravo prehranjevanje pa vodi v začaran krog škodljivega življenjskega sloga na splošno. 

Pomanjkanje kakovostnega spanca pušča posledice tudi na duševnem počutju, saj so nespečneži pogosteje tesnobni in depresivni kot tisti, ki težav s spanjem nimajo. Raziskovalce pa je zanimalo tudi nasprotno: kako pojav depresije in drugih psihičnih motenj vpliva na kakovost spanca. V eni izmed študij so ugotovili, da tudi duševne težave lahko vplivajo na spanje. Posamezniki z obsežno depresivno motnjo naj bi namreč izkušali slabši spanec. 

Vas muči nespečnost? 

Klinična definicija nespečnosti (insomnija) opisuje subjektivni občutek slabega spanja, ki je povezan z različnimi nočnimi težavami (težave pri uspavanju, številna nočna prebujanja, zgodnje jutranje zbujanje). Posledično se pojavijo tudi dnevne težave, kot so: utrujenost, motnje zbranosti in spomina, razdraženost in zaspanost čez dan, ločimo med: kratkotrajno,prehodno in kronično nespečnostjo. 

Ukrepajte hitro 

Ker so posledice številne, je pomembno, da posameznik ukrepa hitro. Na prvem mestu je skrb za dobro spalno higieno: pravočasno odhajanje k nočnemu počitku, primerna zatemnjenost spalnice in osvetljenost dnevnega prostora, opravljanje telesnih dejavnosti v dnevu, če oseba že ima težave, pa si lahko pomaga s pisanjem spalnega dnevnika, kognitivno-vedenjsko terapijo, z akupunkturo, zdravnik pa lahko predpiše tudi zdravila. 


Foto: Bigstock

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj