Z naravnim metodami nad nepravilno delovanje ščitnice

Večina ljudi dolgo ne ve, da je vzrok za njihove zdravstvene težave preveč ali premalo delujoča ščitnica. Težave pripisujejo drugim vzrokom, na žlezo v vratu, ki leži pod sapnikom, pa sploh ne pomislijo.

Ščitnica vpliva na presnovo celotnega organizma ter sposobnost tako umskega kot fizičnega dela. Foto: Bigstock

Ščitnica izloča hormona tiroksin (T4) in trijodtironin (T3), ki pospešujeta metabolizem in sta pomembna za normalno rast in razvoj tkiv, tudi možganov. Njeno delovanje uravnava žleza hipofiza, ki poskrbi, da hormon tirotropin (TSH) po krvi prispe do ščitničnih celic in povzroči proizvodnjo tiroksina (T4) in trijodtironina (T3).

Za potrditev nepravilnega delovanja ščitnice je poleg natančnega pogovora in kliničnega pregleda ključna določitev TSH v krvi. Če odstopa od normale, je potrebno določiti še delež prostih T3 in T4, kar lahko opravi specialist družinske medicine. Če ugotovi funkcijsko motnjo ščitnice, pacienta napoti k specialistu. Slednja namreč vpliva na presnovo celotnega organizma ter zmanjša sposobnost tako umskega kot fizičnega dela.

V 80 odstotkih je za avtoimune bolezni ščitnice ključni dejavnik genetika, kar pa ne pomeni, da sami na to nimamo vpliva. Trigerji, ki sprožijo nepravilno delovanje ščitnice, pa so pogosto odvisni od nas samih, Vključujejo izpostavljenost sevanju, kopičenje težkih kovin v telesu (specifični poklici), pomanjkanje joda in/ali selena, alergijo na gluten, z ogljikovimi hidrati in nezdravimi maščobami nasičeno prehrano.

Ščitnica deluje premalo

Stanje, ko ščitnica deluje premalo, imenujemo hipotiroza in je najpogostejša motnja delovanja ščitnice. Ima jo med 5 in 10 odstotkov populacije, pri kar polovici ni prepoznana. V 90 odstotkih gre Hashimotov sindrom – za avtoimunsko stanje, pri katerem imunski sistem napada ščitnico in oslabi njeno delovanje, na dolgi rok pa lahko povzroči njen propad. Vzrok za slabše delovanje ščitnice je lahko tudi virusno vnetje, ki pogosto izzveni samo od sebe. Znaki, ob katerih bi morali pomisliti na premalo delujočo ščitnico, so: nenaden porast telesne teže, utrujenost, depresija, občutljivost na mraz, suha koža, težave z lasmi, bolečine v mišicah.

Ščitnica deluje preveč

Če ščitnica deluje preveč, govorimo o hipertirozi. Ščitnica izloča preveč hormonov, ki povzročijo veliko zmedo v telesu, najpogosteje pa je vzrok avtoimunsko vnetje. Kaže se kot hiperaktivnost, nenadne spremembe razpoloženja, potenje, pospešeno bitje srca, neredno bitje srca, motnje srčnega ritma nespečnost, hujšanje, nemir, občutljivost na vročino, izpadanje las, težave s koncentracijo. Pri starejših je preveč delujoča ščitnica lahko vzrok za srčno popuščanje.

Izogibanje glutenu in A1 Kazeinu

Gluten, ki ga najdemo v številnih škrobnih živilih, kot so kruh in testenine, je pogost vzrok alergij in zmanjšuje črevesno zdravje. A1 Kasein je protein, ki se nahaja v večini trgovinskega kravjega mleka in mlečnih izdelkov in povzroča avtoimunske bolezni, prebavne motnje in okvare organov. Oba lahko povzročita tudi motnje v delovanju ščitnice.

Prehrana z dovolj joda

Jod pomaga k pravilnemu delovanju ščitnice in je pomembna sestavina ščitničnih hormonov. Slovenska prehrana je z jodom revna (zato tudi zakonsko predpisano dodajanje jodiranje soli), torej poskrbimo za to, da uživamo živila, ki ga vsebujejo veliko: ribe in morski sadeži, špinača, bučke, jajca, ananas, jagode, kokos, marelice, česen, čebula. Izbira je velika, tako da verjamemo, da ne bo težko sestaviti pestrega, z jodom bogatega jedilnika.

Detoksikacija

Težkim kovinam smo dnevno izpostavljeni bolj, kot si predstavljamo. Nalagajo se v kosteh, maščobnih celicah in možganih, zato je nujno, da se jih »znebimo«. Aluminij, kadmij, svinec, živo srebro, arzen so visoko toksični in škodujejo tudi v najmanjših koncentracijah. Za razstrupljevalno kuro vam ni treba poseči globoko v žep ali obiskati strokovnjaka, pač pa si jo dnevno lahko privoščite z uživanjem jajc, brazilskih oreščkov, peteršilja, česna, čebule, zelja, cvetače, brokolija, čia semen, klorele (zelene alge).

Prehrana z dovolj selena

Čeprav selena potrebujemo le 70 mikrogramov na dan, je ta mikroelement in antioksidant pomemben za pravilno delovanje ščitnice. S selenom bogata živila so ribe, raki, školjke, pa tudi jetra, meso in jajca. Pomanjkanje selena hitro lahko opazite sami: bele pike na nohtih so znak, da vam ga primanjkuje. Na manjko selena opozarjajo tudi nepojasnjene bolečine v sklepih ter sprememba v strukturi las, ki postanejo zelo suhi in krhki.

Izogibanje belemu sladkorju

Veliko je razlogov za omejitev belega sladkorja v prehrani in skrb za zdravo ščitnico je prav gotovo eden od njih. Povprečno zaužijemo 20 do 30 čajnih žličk sladkorja na dan, najvišje dnevne priporočene količine pa so 6 čajnih žličk na dan za ženske in 9 čajnih žličk na dan za moške.

Izogibanje sevanju

Izogibanje sevanju ne pomeni zgolj previdnost pri rentgenskem slikanju. Sevajo naprave, ki jih uporabljamo vsak dan, od telefonov do električnih aparatov. Problem rešimo tako, da električne naprave potem, ko jih prenehamo uporabljati, »zares« ugasnemo in ne samo postavimo v stanje mirovanja. Napajalnike za telefon potegnemo iz vtičnice in omejimo uporabo elektronskih naprav.

Kislo in mastno iz naravnih virov

Zdravje ščitnice se začne v črevesju. Jabolčni kis, kaviar, kislo mleko, kislo zelje in repa so živila, za katera vam bodo hvaležne se samo koristni črevesni mikroorganizmi, pač pa tudi ščitnica. Torej na krožnik z njimi! Naše telo uporablja maščobe kot orodje, s katerim si pomaga pri izdelavi hormonov. Če je to orodje pravo – torej so maščobe iz naravnih virov (meso, oreščki, olive, mlečni izdelki, mastne ribe …), proces poteka tako, kot je treba. Če v telo vnašamo slabe maščobe, so posledice poleg nepravilnega delovanja ščitnice tudi nihanje razpoloženja, prebavne težave, slabše delovanje imunskega sistema.

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj