Ščitnica: Izboljšajmo njeno delovanje po naravni poti

Že najmanjše nepravilno delovanje ščitnice lahko naše telo spravi v resne težave. Na žalost večina ljudi, ki ima preveč ali premalo delujočo ščitnico, za svoje stanje ne ve ali pa jim je postavljena napačna diagnoza. Si lahko pomagajo sami?

Stanje, ko ščitnica deluje premalo, imenujemo hipotiroza in je najpogostejša motnja delovanja ščitnice. Foto: Bigstock

Ščitnica ima dve glavni nalogi, ki sta ključni za delovanje telesa: vzdržuje pravilno koncentracijo kalcijevih ionov in izloča hormone, ki uravnavajo metabolizem.

Desetina odraslih s slabo delujočo ščitnico

Stanje, ko ščitnica deluje premalo, imenujemo hipotiroza in je najpogostejša motnja delovanja ščitnice. Ima jo okrog deset odstotkov vseh ljudi, pri kar polovici ni prepoznana. Največkrat gre gre za Hashimotov sindrom, pri katerem imunski sistem napada ščitnico in oslabi njeno delovanje. Vzrok za slabše delovanje ščitnice je tudi virusno vnetje, ki pogosto izzveni samo od sebe. Znaki, ob katerih bi morali pomisliti na premalo delujočo ščitnico, so: nenaden porast telesne teže, utrujenost, depresija, občutljivost na mraz, suha koža, težave z lasmi, bolečine v mišicah.

Vam izpadajo lasje? Preverite delovanje ščitnice

Če ščitnica deluje preveč, govorimo o hipertirozi. Ščitnica izloča preveč hormonov, ki povzročijo veliko zmedo v telesu, najpogosteje pa je vzrok avtoimunsko vnetje. Kaže se kot hiperaktivnost, nenadne spremembe razpoloženja, potenje, pospešeno bitje srca, neredno bitje srca, motnje srčnega ritma nespečnost, hujšanje, nemir, občutljivost na vročino, izpadanje las, težave s koncentracijo. Pri starejših je preveč delujoča ščitnica lahko vzrok za srčno popuščanje.

Delovanje ščitnice odvisno od hrane

Vzroki za nepravilno delovanje ščitnice so presenetljivo pogosto odvisni od nas samih in vključujejo izpostavljenost sevanju, kopičenje težkih kovin v telesu, pomanjkanje joda in/ali selena, alergije na hrano, alergijo na gluten, prehrano s preveč ogljikovimi hidrati in/ali premalo zdravimi maščobami.

Gluten (z)moti tudi ščitnico

Gluten, ki ga najdemo v številnih škrobnih živilih, kot so kruh in testenine, je pogost vzrok alergij in zmanjšuje črevesno zdravje. A1 Kasein je protein, ki se nahaja v večini trgovinskega kravjega mleka in mlečnih izdelkov in povzroča avtoimunske bolezni, prebavne motnje in okvare organov. Oba lahko povzročita tudi motnje v delovanju ščitnice.

Prehrana z dovolj joda

Jod pomaga k pravilnemu delovanju ščitnice in je pomembna sestavina ščitničnih hormonov. Slovenska naravna prehrana je z jodom revna, torej poskrbimo za to, da uživamo živila, ki ga vsebujejo veliko: ribe in morski sadeži, špinača, bučke, jajca, ananas, jagode, kokos, marelice, česen, čebula. Izbira je velika, zato sestava pestrega, z jodom bogatega jedilnika, ni težka naloga. Za začetek: uporaba zgolj jodirane soli.

Hrana za razstrupljanje

Težkim kovinam smo dnevno izpostavljeni bolj, kot si predstavljamo. Nalagajo se v kosteh, maščobnih celicah in možganih, zato je nujno, da se jih »znebimo«. Aluminij, kadmij, svinec, živo srebro, arzen so visoko toksični in škodujejo tudi v najmanjših koncentracijah. Za razstrupljevalno kuro vam ni treba poseči globoko v žep ali obiskati strokovnjaka, pač pa si jo dnevno lahko privoščite z uživanjem jajc, brazilskih oreščkov, peteršilja, česna, čebule, zelja, cvetače, brokolija, čia semen, klorele (zelene alge).

Več selena, manj sladkorja

Čeprav selena potrebujemo le 70 mikrogramov na dan, je ta mikroelement in antioksidant pomemben za pravilno delovanje ščitnice. S selenom bogata živila so ribe, raki, školjke, pa tudi jetra, meso in jajca. Pomanjkanje selena hitro lahko opazite sami: bele pike na nohtih so znak, da vam ga primanjkuje. Na manjko selena opozarjajo tudi nepojasnjene bolečine v sklepih ter sprememba v strukturi las, ki postanejo zelo suhi in krhki. Tudi omejitev sladkorja koristi ščitnici. Povprečno zaužijemo 20 do 30 čajnih žličk sladkorja na dan, najvišje dnevne priporočene količine pa so 6 čajnih žličk na dan za ženske in 9 čajnih žličk na dan za moške.

Koristne črevesne bakterije

Zdravje ščitnice se začne v črevesju. Jabolčni kis, probiotični jogurt, kaviar, kislo mleko, kislo zelje in tempeh (naravno fermentirana soja) so živila, za katera vam bodo koristne črevesne bakterije zelo hvaležne, ščitnica pa tudi.

Maščobe iz naravnih virov

Pojmovanje, kaj so zdrave maščobe, se je v zadnjih letih zelo spremenilo. Maslo in maščoba danes veljata za zdravi živili, ki ne »mašita« žil in ne povečujeta tveganja za bolezni srca in ožilja. Naše telo uporablja maščobe kot orodje, s katerim si pomaga pri izdelavi hormonov. Če je to orodje pravo – torej so maščobe iz naravnih virov (meso, oreščki, olive, mlečni izdelki, mastne ribe …), proces poteka tako, kot je treba. Če v telo vnašamo slabe maščobe, so rezultat »mutirani« hormoni, posledice pa nihanje razpoloženja, presnovne motnje, prebavne težave, imunske okvare, motnje reproduktivnega sistema in tudi nepravilno delovanje ščitnice. 

Izogibanje sevanju

Izogibanje sevanju ne pomeni zgolj previdnost pri rentgenskem slikanju. Sevajo naprave, ki jih uporabljamo vsak dan, od telefonov do električnih aparatov. Problem rešimo tako, da električne naprave potem, ko jih prenehamo uporabljati, »zares« ugasnemo in ne samo postavimo v stanje mirovanja. Napajalnike za telefon potegnemo iz vtičnice in omejimo uporabo elektronskih naprav. 

PUSTITE KOMENTAR

Prosimo vpišite svoj komentar!
Prosimo vpišite svoje ime tukaj